Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Regionen går in och medfinansierar inlandspendeln med drygt 2 miljoner kronor

Under tisdagen beslutades det att Region Jämtland Härjedalen ska medfinansiera projektet Inlandspendeln – men med drygt 2 miljoner istället för de önskade 4,75 miljonerna.

Det var regionala utvecklingsnämnden som beslutade om att Region Jämtland Härjedalen kan gå in och medfinansiera projektet med 2 350 000 kronor.

– I startskedet var projektet stort med stora kostnader som inte var försvarbara. Region Jämtland Härjedalen vill dock medverka i projektet, men med denna lägre summa, säger Robert Uitto (S), ordförande i regionala utvecklingsnämnden i ett pressmeddelande på tisdagen.

Arkivbild på Robert Uitto, ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Det var i början av december som arbetsutskottet i regionala utvecklingsnämnden beslutade att återremittera ärendet om medfinansiering av projektet Inlandspendeln med begärda 4,75 miljoner kronor. Orsaken var att regionen inte ansågs ha råd med en så stor summa.

– Det handlar om prioriteringar bland många intressanta projekt som är bra för vår region. Vi har starkt begränsade medel att fördela under 2017, sa Robert Uitto (S), ordförande i regionala utvecklingsnämnden, i ett pressmeddelande efter beslutet.

Återremitteringen var inte vad politikerna i bland andra Östersunds, Bergs och Härjedalens kommuner hade hoppats på. Samtliga kommuner är villiga att investera i projektet. Projektets första säsong beräknades kosta 12 miljoner, och både Berg och Härjedalens har redan bestämt sig för att satsa 400 000 kronor vardera, och Östersunds kommun 1 600 000 miljoner kronor. Nu var projektet plötsligt hotat att kunna genomföras.

Storsatsning på arbetspendling och snötåg kan stoppas efter regionens besked

För att rädda projektet drog Inlandsbanans vd Peter Ekholm då fram en nödplan i två steg. Dels skulle han tillsammans med regionen försöka få med Region Dalarna, som tidigare sagt nej till att vara med och finanisera projektet, på tåget igen. Sedan skulle man också försöka sänka kostnaden för medfinansiering för att på så sätt underlätta för Region Jämtland Härjedalen att vara med.

Inlandsbanans vd hoppas att nödplan ska rädda Snötåget och arbetspendlingen

I och med regionens besked på tisdagen kan projektet nu kickas i gång.

– Nu trycker vi på startknappen. Den här medfinansieringen, tillsammans med det kommunerna bidrar med, innebär att vi har 85 procent av hela beloppet för projektet, säger Peter Ekholm.

Det totala beloppet låg i den förra ansökan på 12 miljoner men har nu alltså bantats ner till 10,2 miljoner.

I den ansökan om medfinansiering som regionen tog ställning till på tisdagen begärde Inlandsbanan 2 750 000 kronor i medfinansiering men fick beviljat 2 350 000 kronor. Det fattas alltså ändå 400 000 för att summorna ska gå ihop.

– Det ligger på oss nu att hitta de pengarna men det kommer vi lösa, säger Peter Ekholm.

Projektet pågår fram till 9 juni och Peter Ekholm känner sig lugn inför att det nu kan tas i hamn.

– Det här var verkligen en fantastisk julklapp från regionen. Vi är väldigt glada och stolta över att regionen går in och stöttar, precis som man gjort med snötåget. Nu är det upp till bevis för oss själva också, säger Peter Ekholm.

Arkivbild på Inlandsbanans vd Peter Ekholm.

Som vi tidigare har berättat är en tanke med projektet att skapa ett alternativ till busstrafiken mellan Mora och Östersund och på sätt kunna byta ut i alla fall en del av trafiken mot tåg längs sträckan. Tåget ska gå från Åsarna på morgonen och kra in till Östersund för att sedan vända mot Mora. När det är tillbaka i Östersund kan pendlare, och övriga resenärer, åka med tillbaka till Svenstavik och Åsarna.

Läs mer:

Härjedalens kommun vill vara med och finansiera Inlandspendeln med 400 000 kronor

Bergs kommun vill gå in med 400 000 kronor i tågprojektet Inlandspendeln

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons