Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor satsning på direktflyg ska locka turister från Storbritannien till länet

En stor satsning på direktflyg från London till Åre Östersund airport planeras inför vintersäsongen. Det mesta tyder på att Jämtland Härjedalen Turism, JHT, inleder ett samarbete med flygbolaget Easy Jet.

Annons

En tur- och returresa i veckan planeras från London, Gatwick Airport, under vintersäsongen. Totalt väntas det bli 14 eller 15 direktflyg från Storbritannien till Åre Östersund airport.

– Det är jättespännande och jag ser med stor tillförsikt fram mot det här, säger Mats Forslund, vd för JHT.

Mats Forslund, vd för Jämtland Härjedalen Turism, JHT.

Det finns inget påskrivet avtal än, men Mats Forslund bedömer att det planerade samarbetet mellan JHT och Easy Jet snart är formellt klart.

– Vi har en bra dialog och jag tror att vi är nära att lösa det här.

JHT och Region Jämtland Härjedalen har som ambition att öka andelen internationella gäster till länet. I dag kommer 20 procent av turisterna från andra länder och en majoritet kommer från närliggande marknader, som Norge. Genom att skapa en internationell flyglinje direkt till Åre Östersund airport ska andelen internationella gäster öka, är det tänkt.

Om de planerade flygavgångarna från London blir fullbelagda skulle antalet gäster kunna öka med över 2 000 kommande vintersäsong. Ledningen för JHT räknar med att det skulle kunna innebära att 20 nya arbetstillfällen skapas inom länets turism. På sikt kanske ännu fler.

Easy Jet kommer troligen att transportera brittiska skidturister till länet i vinter.

Mats Forslund betonar att turistnäringen också gör stora insatser i projektet, både i form av pengar och arbete. Skistar är en stor aktör och Swedavia och Visit Sweden finns också med i satsningen.

I första skedet är Åre och Vemdalen huvuddestinationer för de brittiska gästerna. På sikt kan även orter som kräver längre transfer bli aktuella, exempelvis Funäsdalen. Mats Forslund tror att det finns en stor potential i den planerade satsningen.

– Den svenska marknaden är mättad och den internationella markanden är därför väldigt viktig för att vi ska kunna fortsätta att utvecklas. Det här är en jätteviktig pusselbit. Vi vet att intresset har ökat från England och jag tror att vår produkt passar bra. Vi har bra alpin utförsåkning i kombination med bra längdåkning, hundspann, skoter och bra mat.

Åre är en av huvuddestinationerna i samarbetet mellan Easy Jet och Jämtland Härjedalen Turism, JHT.

För att få igång projektet förbereder JHT och Easy Jet att ingå ett avtal där parterna delar på de ekonomiska riskerna om avgångarna inte bli fullbelagda. Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott har beslutat att stötta projektet med max 2,5 miljoner kronor till marknadsföring och för att täcka eventuella förluster under första säsongen. Exakt vilka belopp som kommer att bli aktuella och hur de ska fördelas är fortfarande föremål för diskussioner. En kraftfull marknadsföringskampanj planeras och här har Easy Jet en rad instrument att använda.

Förhoppningen är att flygplanen ska vara fullsatta och att några förluster inte behöver täckas. Men erfarenheten visar att det är vanligt att nya flyglinjer behöver en etableringsperiod innan de går runt ekonomiskt.

– Målet är att det här ska gå på egna ben, men man måste ha tålamod för att nå fram.

På sikt finns också en idé om direktflyget från London till Frösön kan utökas.

– Nu pratar vi vinter i första hand, men vi jobbar för att öka intresset hos den internationella markanden även för sommaren.

Läs mer:

Titta, mellan landningsbanorna på Frösön växer unik blomma

Frösö flygplats kan bli fjärrstyrd

Så vill Skistar att Årebjörnens nya centrum ska se ut

Annons
Annons
Annons