Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Felaktiga vattenräkningar ska snabbt kunna åtgärdas

/

Oro över en hög vattenräkning ska inte behöva bli långvarig i Strömsunds kommun.

Annons

– Vi uppmanar kunder som hör av sig att göra en egen avläsning, så att vi kan göra en omräkning, säger Richard Persson, vatten och avloppschef på kommunen.

Normalt ska vattenmätarna läsas av vart tredje år av kommunens personal och däremellan ska kunderna göra en årlig självavläsning och skicka in. Men enligt en kund som hört av sig till ÖP så verkar avläsningarna inte fungera tillfredsställande.

– Papper om självavläsning det var länge sedan vi fick, slutet på 1980-talet kanske. Och jag kan inte minnas när det var någon gubbe här och läste av heller, säger kunden som oroats över allt för häftiga räkningar:

– Vi får vattenräkningar så att man drunknar. Nu ligger den preliminära förbrukningen på 100 kubikmeter mer än vi har gjort av med enligt mätaren.

Men problemen ska lätt kunna avhjälpas enligt Richard Persson. Kommunen ska skicka ut självavläsningskort i vår.

– När den är inrapporterad gör vi en ny preliminär förbrukning och ser om vi måste göra en återbetalning eller om kunden betalat för lite och får en större räkning, säger Richard Persson.

Men han flaggar alltså för att det går att lösa ännu snabbare om kunderna ringer in till kommunens teknik- och serviceavdelning.

Richard Persson anser att självavläsningen fungerar bra:

– Det är ett ganska säkert system. Om kunderna sätter upp en lägre förbrukning för att få lägre räkningar, så rättas det ju till när vi läser av vart tredje år.

 

Annons
Annons