Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så vill Strömsund att kommunen blir ett turisteldorado – och vill ha din åsikt

En satsning på fiske och mat, bredband och att hjälpa till att hitta riskkapital till små turistföretag. Det är några av de saker som Strömsunds kommuns nya turismstrategi tar upp.

Annons

I november i fjol startade kommunen en arbetsgrupp med folk från alla partier för att ta fram en turismstrategi. Nu är den klar med en remissversion som de vill ha åsikter på av både medborgare och företagare.

I den nuvarande versionen av turismstrategin, skriver arbetsgruppen att visionen är att det ska vara enkelt att vara turist och turistföretagare i Strömsunds kommun. Det ska också vara fokus på naturbaserade upplevelser.

I strategin konstaterar arbetsgruppen att turismen växer. I Strömsunds kommun omsatte den 207 miljoner kronor 2015, vilket är en ökning med 6 miljoner sedan 2013. Enligt dokumentet skapas 128 årssysselsättningar av turismen.

Arbetsgruppen skriver också att turismnäringen i kommunen bärs upp av små företag och de som jobbar där arbetar ofta med annat också. Lönsamheten är låg, vilket ger problem med investeringar.

Som främsta turistmagneter fungerar Vildmarksvägen, Strömsunds camping och skoterturism i främst Frostvikenfjällen enligt strategin.

Det område som anses ha bäst potential att utveckla sin besöksnäring är Frostviken menar arbetsgruppen.

I dokumentet beskrivs ett gäng fokusområden. Bland annat turistinformation vilket ska hjälpa små företag som inte har ett sammanhållet och bra sätt att nå gäster. Där ska Strömsunds kommun turisms webblats och sociala medier ge dessa och andra möjlighet att nå gäster.

Ett annat fokusområde är att kommunen ska vara mer effektiv och professionell när det gäller kontakt med företag.

Suab/turismstrateg ska hjälpa företagen att lösa problemet med att hitta kapital till investeringar.

Projekt är ett annat fokusområde. I strategin skrivs det uttryckligen att ”om initiativ kommer från företag eller vissa områden så ska Suab och Strömsund turism hjälpa till med att hitta möjligheter för tex. finansiering eller samarbetspartners”.

En annan viktig sak enligt arbetsgruppen är bredband. Målet är att 90 procent av Strömsunds kommuns hushåll och företag ska ha minst 100 Mbit/sek 2020. Resten ska ha minst 10 Mbit/sek.

Strömsunds kommun ska också försöka starta ett gymnasieprogram inom turism och restaurang.

En sak som dock verkar ha skapat oenighet i arbetsgruppen är Stekenjokkvägen. Vissa vill den ska vara öppen året runt, medan andra inte vill det.

Sedan nämns också satsning på mat, utveckling av handeln i Strömsunds tätort och fisketurism.

Här kan ni läsa hela remissversionen av turismstrategin (länken går till en pdf-fil)

Nu vill arbetsgruppen ha lite feedback på den här turismstrategin från allmänhet och företagare. Här kan man fylla i ett formulär om man vill komma med lite synpunkter.

Läs mer:

Snöskoterkörandet i Frostviken inte stoppat - men på väg att få ordnade former

Nervös väntan i Frostviken – snart ger regeringen besked om skoterområdet

Snöskotrar utanför lederna en regelmässig gråzon – var ska alla friåkare få plats

Frustration i Frostviken över rapportering om skoterförbud

Stopp för fri snöskoterkörning norr om Gäddede – hänvisas till skoterled

Förslag på att friskoteråkningen i Frostviken ska regleras kraftigt – avgifter införs: ”Vill få bort rötäggen”

Se skoterprofilens galna friåkning med snöskoter i klabbföre

...

Den här nyheten skickades ut som geopush till de som är intresserade av nyheter i sin närhet.

Vill du ha lokala nyhetspushar till din mobiltelefon?

Ladda ner ÖP:s eller LTZ:s app här, till Iphone eller till Android:

ÖP:s iPhone-app

ÖP:s Android-app

LTZ:s iPhone-app

LTZ:s Android-app

Annons
Annons
Annons