Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåg är livet för samlaren Bengt i Risselås

/
  • Bengt Olofsson, från  Risselås i utkanten av Strömsund, har varit intresserad av tåg i hela sitt 70-åriga liv. Här visar han upp rariteten i sin samling – ett 50-årsjubileumsset med en modell av det första eldrivna lok som gjordes 1938 och som har vagnskorgar av trä. Det finns bara  i runt 100  exemplar.

Bengt Olofsson i Risselås har alltid gillat tåg. Drömjobbet lokförare blev aldrig av, men däremot blev han en stor samlare med modelljärnväg som huvudintresse.

Annons

– När jag var liten så sa jag att jag ville bli lokförare. Men jag har gett upp det nu, säger 70-årige Bengt Olofsson och skrattar.

Det närmaste han kom den drömmen var en episod i runt 10-årsåldern när han hälsade på morfar som var stins i Kilafors. Ett långt godståg med 40–50 vagnar stod inne länge på stationen och reagerade inte på spadsignaler om att de kunde åka.

– Morfar skickade mig att säga till att de kunde ge sig i väg. När jag hade sprungit hela vägen till loket och öppnade dörrarna så visade det sig att de satt där och sov, säger Bengt Olofsson.

Han halkade in på ett annat spår i stället och blev butiksägare. Det var på den första, lanthandeln i Tuller åsen, som samlandet av modelltåg och järnvägar tog fart.

– Jag köpte första grundsatsen från Brio i Osby, som hade ensamrätt i Sverige på tyska Märklintågen. När jag sedan öppnade Strömsunds varuhus så ingick även leksaker där. Då brukade jag piffa upp skyltsöndagen med att bygga upp en järnväg på en spånplatta som en extra attraktion i fönstret.

Den verkliga höjdaren i samlingen kom han över i sista minuten. Det var en modell av första eldrivna loket som gjordes 1938 med speciella vagnskorgar i trä och inte metall som sedan blev det vanligaste.

– Det är ju extra kul eftersom den är årsbarn med mig. Den kom ut endast i en liten utgåva till 50-årsjubileet 1988 och på en järnaffär i Sandviken fick jag tag i den allra sista som fanns tillgänglig att köpa.

Bengt Olofsson betalade drygt 4 000 kronor för den då. Sedan har värdet mångdubblats.

– Värdet är säkert uppe i 40 000–50 000 kronor. Men jag säljer den inte hur mycket jag än får.

Samlandet har inte bara handlat om tåg för Bengt Olofsson.

– Jag samlar på frimärken och gamla mynt och sedlar också. Men modelltåg är främst.

Annons
Annons