Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telias svar: Vi är inte styv i korken

Annons
Nummerskiva i gammal telefon från telefonkiosk.

Nej, Marcus Persson Åsling, vi är inte styva i korken. Tvärtom tar vi ansvar för att människor som tidigare har haft en dålig uppkoppling via det gamla kopparnätet nu får möjlighet att använda moderna tjänster.

Kopparnätet är på sina håll 60-70 år gammalt och klarar knappt av att leverera dagens tjänster, än mindre morgondagens. Det är sårbart för väderpåverkan och brist på reservdelar resulterar i långa reparationstider. För att undvika situationer där kunder står helt utan uppkoppling och för att fler hushåll och företag på landsbygden ska kunna ta del av det digitala samhället, ersätter vi kopparnätet med lösningar via fiber- och mobilnätet. Under 2016 och 2017 har kopparnätet ersatts för fler än 30 000 hushåll och företag runt om i Sverige. Var tredje av dessa hade tidigare inte möjlighet att få bredband. Tack vare förändringen har nu många fått bredband för första gången, dessutom har de allra flesta fått en lägre kostnad för telefoni och bredband.

Marcus Person Åsling skriver i sin ledare att Telia har varit en svag samarbetspartner i arbetet med övergången eftersom vi inte ändrar kommunicerade tidplaner.

Dels finns det tusentals fiberinitiativ som pågår runt om i Sverige, där tidplanen ofta är väldigt osäker. Samtidigt finns ett hundratal operatörer som alla levererar en mängd olika tjänster via kopparnätet och som behöver få information i god tid om när kopparnätet ersätts, för att kunna informera sina kunder, avsluta avtal och hjälpa kunder till nya framtidssäkra lösningar.

Många kommuner behöver också byta ut gamla analoga trygghetslarm mot nya digitala lösningar. Att flytta tidplaner fram och tillbaka skulle leda till en situation där ingen aktör vet hur de ska agera, vilket i slutändan skulle drabba kunderna. I samråd med myndigheter och flera aktörer har vi därför valt en modell för samordning som bygger på att vi informerar alla berörda om förändringen från ca 1,5 år innan den genomförs.

Så, vi är inte styva i korken, utan ödmjuka inför den utmaning som det innebär att ersätta en landsomfattande infrastruktur som på sina håll passerat bäst-före datum och stolta över att skapa förutsättningar för att hela Sverige ska kunna ta del av digitaliseringens möjligheter.

Robert Liljeström

Chef för Telias samhällskontakter

Svar direkt: Ingen bestrider kopparnätets datering. Tråkigt därför att Telia använder halva sin replik till att resonera om kopparnät. Förslaget är inte att Telia för en dialog om tidsplan med tusentals operatörer för att hitta ett ultimat slutdatum. Det vore orimligt. En dialog med Strömsunds kommun vore däremot välkommen.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons