Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnbrist – ett dolt problem

Trötthet och koncentrationssvårigheter är vanliga symtom på järnbrist. Fler kvinnor är män är drabbade – men många vet inte om det.

Annons

– Det är beklagligt eftersom symtomen är trötthet, håglöshet, irritation och till och med depression, säger dietisten Anna Ottosson.

30 procent av alla fertila svenska kvinnor har järnbrist. Även bland unga kvinnor som fortfarande går i skolan är järnbrist ett vanligt problem.

säkert att man kopplar samman att man är trött, har svårt att koncentrera sig och känner sig allmänt håglös med att man har ett lågt blodvärde.

– Det borde satsas mer på information om järnbrist i skolorna. Enkla råd om vad man bör äta och hur man kombinerar en måltid för att bäst ta upp järnet, säger dietisten Anna Ottosson.

i kött, fisk, gröna bladgrönsaker som spenat, torkade aprikoser och jordgubbar. Men utöver att äta järnrik föda är det viktigt att se till att få i sig C-vitamin i samband med den järnrika maten eftersom det hjälper kroppen att tillgodogöra sig järnet.

Ett glas apelsinjuice till blodpuddingen eller en apelsin eller kiwi efter maten är därför att rekommendera.

ska man däremot undvika att dricka i samband med maten om man har järnbrist, eftersom det är drycker som hämmar järnupptaget.

I vissa fall kan man behöva ta järntillskott för att komma upp till en bra järnnivå, men det allra bästa är att få i sig järn genom kosten, enligt Anna Ottosson.

en insats under en period då man vet att man ligger lågt och behöver komma upp i järnvärde, men jag tycker inte att man ska massordinera järntillskott till alla kvinnor i Sverige. Det bästa är att sträva efter att få i sig det genom maten.

för att drabbas av järnbrist löper vegetarianer som inte byter ut köttet mot annan järnrik kost, kvinnor med rikliga menstruationer, gravida och ammande.

Annons
Annons