Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Keith Johnstone lärskådespelare improvisera

/
  • Skådespelare övar på Boulevardteatern.
  • Keith Johnstone (till höger) under teaterövningar på Boulevardteatern.– Man måste tycka att det är kul att improvisera om man ska bli bra på det, menar Helge Skoog.Kajsa Ernst.

Annons

Trots sin ålder springer han omkring på scenen. Energin är som hos ett ivrigt barn, med outtömlig fantasi.

Keith Johnstone, engelsmannen som förde teatersport till Sverige, besökte i förra veckan Stockholm för en fyra dagars workshop för skådespelare.

hade bjudit in honom och i publiken samsades kända skådespelare med andra intresserade.

Hans improvisationslekar är enkla men ibland svåra att utföra.

– Vi tror att vi måste vara så originella och roliga när vi improviserar. Men hemligheten ligger i det enkla, det första vi kommer att tänka på, säger han.

På vägen till Stockholm läser jag hans bok ”Impro” som kom ut redan 1980 och slås av hans genialitet – hur han lockar fram det begåvade hos barn som anses vara obegåvade.

berättar han om egna erfarenheter och iakttagelser.

Exempelvis om en skådespelare som under en filminspelning fick för sig att vägra ”agera” under en filminspelning – och vann en Oscar för briljant skådespel. Vilket visar att det allra enklaste kan vara det bästa valet.

I en improvisation ombeds en skådespelare spela mot ett leksaksfår. Sedan byts fåret ut mot en människa, som gör likadant som fåret – lika med ingenting – och framför våra ögon utspelas en mycket tilltalande scen.

fanns regissören Marvin Yxner, som intygar att Johnstone betytt mycket för honom:

– Han lyfter fram humor och samspel på ett ärligt sätt. Improvisation har blivit tydligare och lättare än det man fick lära sig på scenskolan. Att våga vara enkel.

– Skådespelare som lär sig arbeta på detta sätt kan få hjälp att lyfta sina rollkaraktärer och öka motivationen i texten som framförs.

träffat Keith ett 30-tal gånger sedan slutet på 1970-talet lär han sig något nytt varje gång.

Också Kajsa Ernst från filmen ”Masdjävlar” säger att hon har stor användning för Keiths improvisationslekar i sitt arbete:

– Att inte alltid ha klart för sig hur en scen ska bli utan lita på som Keith säger ”Your good angel will come in” och hjälper en att komma vidare.

– Då blir det också ärligt och sant.

Helge Skoog har jobbat med teatersport i många år:

– Keith ger mig förmåga att förnya mig när det gäller improvisation.

som gör Helge till en av de främsta inom improvisationsteater i Sverige skrattar han lite, men menar att det är nog hans erfarenhet som gör det.

– Sen måste man tycka att det är kul också.

För den som är mer intresserad kan man under våren gå på improvisationskvällar på Boulevardteatern med gäster som Johan Ulveson och Martina Haag.

Mer läsning

Annons