Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anna Ternheim till nya höjder

/

Anna Ternheim
Gamla Teatern
Onsdag

Annons

Bara några sekunder efter att Anna Ternheim beträder scenen tar hon vänligt men bestämt kommandot. Hon känns både mer avslappnad och självsäker än någonsin.

Om man tvingas beskriva Ternheims musik så skulle resultatet bli att man är tvungen att välja antingen att beskriva hur hon låter på skiva, eller som i går kväll – live på scen i sitt rätta element. Efter bara ett par låtar står det helt klart att hon inte tar den enkla vägen när hon tar ut sin musik på vägarna.

på nya arrangemang och ljudbilder, dock med bibehållen kärna. När Ternheim möblerar om för live-tappningar får trummor, orgel, klockspel, cello och såg (!) nya roller i dessa musikaliska skådespel. I går kväll tog hon i sann mening sitt material till nya ställen och högre höjder.

Mest jubel fick ”Black sunday afternoon”, en låt som skrevs förra våren om bortrövade barn …

Första extranumret ”Summer rain” framfördes i nytt körarrangemang av Vittras musikesteter, med Anna Ternheim som körledare och på kompgitarr. Ett inte fläckfritt – men otroligt känslofyllt – framförande. Anna Ternheim tar själv över micken i det andra extranumret ”My secret” och sjunger såväl hjärtat ur kroppen som strupen ur led.

man kan begära av en konsert. Trots att jag kan tycka att den var en smula för kort och att jag inte fick höra ”Feels like sand”. Slutligen – en stor eloge till de ljusansvariga som bidrog till att ytterligare bygga stämningen i går kväll.

Det är skamligt att konserten blev förskjuten en halvtimme på grund av att Gamla Teatern inte hittat någon god logistik för besökarnas kläder. Bannor till de ansvariga. Det förhållandevis lilla besökarantalet på cirka 500 personer torde inte vara komplicerat att hitta en god lösning till, som undviker en drygt 50 meter lång kö utanför.

Annons
Annons