Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Besvärjande måleri och keramisk graffiti

/
  • Pär Sångberg ställer ut för fjärde gången i Östersund och bergen har klivit in hans motiv som ytterst handlar om utsatthet, liv och död.
  • Död och utsatthet, men också hopp är ämnen som Pär Sångberg arbetar med i sina bilder.
  • Pär Sångberg ställer ut för fjärde gången i Östersund och bergen har klivit in hans motiv som ytterst handlar om utsatthet, liv och död.
  • En voodoo-docka med huggtänder vakar över besökarna på Pia Anliots utställning på Drejeriet.
  • Prästinnan på canvas är smyckad som av graffiti på den ovanliga utställningen på Drejeriet.
  • Keramiska skålar i långa rader på Pia Anliots nya utställning på Drejeriet.

Den ene samplar konsthistoriska referenser för att besvärja tillvaron och döden, den andra besvärjer döden med massiv keramiskt graffitimåleri.
Ovetande om varandra finns det gemensamma teman för de två utställningar som öppnar i Östersund i helgen.

På Drejeriet visar Pia Anliot en något udda keramisk utställning på temat "High priestess and Molotovs", där en vägg pryds av något som påminner om en österländsk gudinna eller översteprästinna – målat i grälla färger på canvasduk.

– Jag har upptäckt färger som används inom streetart och gått loss med dem både på min keramik och den här duken.

En mängd små skålar flockas nedanför prästinnan, dessutom visar du två smala figurer som påminner om voodoo-dockor eller något rituellt?

– Jag har en bild inom mig av en massa virus eller något växande som långsamt krälar framåt. Så småningom insåg jag att det kommer från att min bror fick testikelcancer, den där kryp- ande känslan.

Du besvärjer något hotfullt?

– Ja, kanske något åt det hållet.

Eller är du rentav prästinnan själv?

– Haha, man vet aldrig.

Pia kommer ursprungligen från Gävle, men bor sedan några år i Hedemora på makens hemgård. Båda är keramiker som gick ut Konstfack samtidigt 2011 och bygger nu om delar av byggnaderna till verkstad och showroom.

– Jag gillar att prova mig fram, just nu förbereder jag en separatutställning i Falun och där kommer nog temat att vara snarlikt, men ändå annorlunda.

Jämfört med Pia är Pär Sångberg en veteran när han nu för fjärde gången ställer ut hos Lars Bolin och även i hans motiv är döden och förgängligheten tydliga teman:

– Jag inser att mitt måleri präglas av ett antal dödsfall i min omedelbara närhet, både bland familjen och nära vänner och i den meningen är mina bilder besvärjelser mot döden.

Pär samplar gärna konsthistoriska referenser och hämtar symboler från både romantiken, surrealister som Man Ray och Magritte eller samtida som Hans Wigert:

– Alla har vi våra referenser, det svåra är att hitta egna uttryck. Just nu har jag återvänt till bergsmotiv som backdrops, men vävt in både ruinmotiv och annat som handlar om utsatthet och själva existensen.

Är bilderna en sorts sorgearbete?

– Njae, det tror jag inte och mina privata bevekelsegrunder är inte det intressanta, det handlar om att hitta allmänmänskliga signaler. Betraktaren behöver såklart inte veta ett dugg om min person.

Fåglar och fjärilar återkommer i bilderna, kända exempel på transformationer - puppan som blir en larv som blir en fjäril, en återkommande symbol för hopp:

– Döden har rent konkret nafsat mig i hälarna och exempelvis inför fjällen, som jag har en stark relation till, inser man hur små vi är och att vi alla är lika inför döden.

Utsatthet är det övergripande motiv han själv skulle ange för sin bildvärld:

– Men också att acceptera tillvaron som den är, och den bästa belöningen är om man kan överraska sig själv under arbetet med bilderna. Om man lyckas med det är bildskapandet värt allt slit.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons