Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bibbis keramik förmedlar både glädje och sorg

/
  • Bibbi Forsman är uppvuxen i Luleå och bor sedan 1980-talet i Göteborg, med start i dag visar hon keramiska krukor och kransar som anknyter till både glädje och sorg.
  • Inte propellrar men lika gärna benknotor formade till kransar, kanske ett sätt att bearbeta skönheten i det förgängliga?
  • Växtformer och blommande lergods.

– Kransar använder vi både vid glädje och sorg. Det kan vara bröllop och midsommar, men också begravningar eller andra sammanhang. Det gör den formen spännande för mig att arbeta med.

Annons

Bibbi Forsman, 53 år, funderar på hur hon ska fästa upp sina keramiska kransar i taket på det lilla utställningsrummet i Drejeriet, där hon har vernissage på sin utställning ”I glädje och sorg” i dag, lördag.

En av de större kransarna består av vad jag först uppfattar som propellrar, men som i själva verket snarast påminner om ryggkotor från ett skelett eller kanske skulderblad – hoptvinnade till en cirkelformat dekorativ ryggrad.

– I Rom finns palats där man skapat konstfärdiga minnesföremål av skelett och benknotor, ett sätt att utnyttja skönheten i förgängligheten på ett mycket suggestivt sätt, säger Bibbi.

Kransar anknyter också till den folkkonst som hemslöjden värnar och där samlandet till kransar har stark tradition, inte minst i Norrland.

– Själv är jag uppvuxen i Luleå, men flyttade till Göteborg på 1980-talet för att utbilda mig till keramiker, så jag har med mig olika formspråk.

Efter den fyraåriga utbildning som gav en Mastersexamen kom Bibbi snart att engageras i centrat Konstepidemin där ett par hundra konstnärer har ateljéer i det tidigare epidemisjukhuset nära Sahlgrenska.

– Vi har gästateljéer också dit utländska konstnärer kommer och det är förstås berikande, men Sverige och hela Norden har en mycket framstående tradition inom keramik och formgivning, det är värt att bevara och hålla levande, säger hon.

Du menar traditionen från 1930-talet och framåt då industrin satsade på formgivning?

– Javisst, även om industrin är borta nu så gav den en unik bas att stå på som fortfarande gör den nordiska traditionen stark.

Förutom kransarna ställer Bibbi Forsman också ut krukor i olika färger och former, inte drejade utan handbyggda:

– Jag bygger upp dem från grunden, det är en vis teknik och man får starka nypor på kuppen. Länge snöade jag in på ränder, men nu gillar jag prickar, säger hon med ett leende.

Men viker sig inte leran?

– Nejdå, jag har valt lera som passar för den här tekniken och så får man lära sig att hantera den så att formen håller. Jag har avsiktligt valt att låta det synas i krukorna.

– Och keramikerns arbete är verkligen genuint gammalt, vi gör samma saker som människor för 4 000 år sedan, det ger en väldigt speciell känsla.

Förutom konstföremålen arbetar Bibbi Forsman också med offentlig utsmyckning och formgivning åt olika företag, bland annat entréerna till nybyggda exklusiva bostäder på Eriksberg i Göteborg:

– Jag hade lyckan att få arbeta med resterna från en förlist transport av kakel och keramik, som jag utnyttjat i utsmyckningen, det var också väldigt roligt.

Annons
Annons
Annons