•    Rolf Lidberg, en mångsidig person och en ovanlig människa - en vit fluga enligt ett italienskt talesätt.
  •    Stefan Grundström.

Litteraturrecension

Stefan Grundström: Sei una mosca bianca - berättelsen om trollmålaren Rolf Lidberg

Jengel förlag

Han kallade sig hellre illustratör än konstnär. Trollen levde han av; det var botaniken han levde för.

Ändå blev han folkkär som få med sina snälla och godmodiga troll, som förkroppsligade folkhemstryggheten med sin gemenskap mellan generationerna och sin naturglädje. Under 70- och 80-talen fanns de överallt: väggtryck, sagoböcker, vykort, kakburkar, servetter, almanackor.

Medan andra sällan lyckas försörja sig på sin konst var det när Rolf Lidberg behövde pengar som han tecknade troll. Han hade konstant fler beställningar än han hann med. Men i bilderna, som bakgrund till trollens aktiviteter, öppnar sig också en suveränt avbildad natur. Det var här han hade sitt hjärta; han som vid 25 års ålder gjort en "djupdykning i floran" som han sedan aldrig kom upp ur.

Redan i inledningen till sin matiga biografi skissar Stefan Grundström en mångsidig men också dubbelbottnad person, och därmed har han läsaren fast. Här framträder en som var både pedant och bohem på olika områden, som inte var någon skönhet men ändå hade starkt kvinnotycke, som tecknade familjeidyller men inte var någon idyllisk familjefar, som pendlade mellan speedade och dystra perioder.

Som tecknare var han frilans men hade genom åren stadiga uppdragsgivare, bland annat Året Runt som bidrog till hans tavlors riksspridning. Han tog aldrig någon akademisk examen, varken som konstnär eller botaniker, men bjöds ändå ofta in i vetenskapliga sammanhang tack vare sina stora kunskaper. Han drev galleri, spelade in naturfilm för tv, engagerade sig för fornminnen och utsatta älvar, ledde exkursioner och höll föredrag - gärna medan han tecknade på blädderblock.

Han lärde sig nya språk på löpande band, älskade musik och kunde otaliga visor. Han startade Sundsvalls Mykologiska sällskap; han var en stor pedagog, en naturvårdare, en tungviktare i Sundsvalls kulturliv och en kosmopolit med så stor tilltro till mänskligheten att han inte låste dörren till sitt hem när han var ute och reste - någon av vännerna kunde ju behöva titta in. Och hela livet bar han på en dröm om att färdigställa en modern landskapsflora för Medelpad; ett projekt som både var inspiration och förbannelse.

Stefan Grundström skriver sakligt och det finns mycket att dokumentera och berätta om. Här är ju en människa man gärna vill komma inpå livet; en vars naturvetenskapliga och kulturella intressen samverkar i skön harmoni, som de flesta såg positivt på men som hade fler lager än den fryntlige trollgubben. Boken är respektfull utan att väja för de mörkare sidorna - det turbulenta privatlivet, de växlande sinnesstämningarna, samarbetet om floran som inte alltid gick gnisselfritt.

Några kapitel skummar jag, de behandlar växter på ett sätt som är för detaljerat för mig, men säkert inte för många andra. Det är också roligt att läsa citat ur Rolf Lidbergs, ofta humoristiska och underfundiga, egna reflektioner (dagböcker och brev har utgjort en del av underlaget). Och boken är rikt illustrerad med Rolf Lidbergs egna bilder, inte minst de underbara teckningarna av växter. Till råga på allt blir en sådan livsskildring förstås en kavalkad av andra kända namn ur tiden. Rolf Lidberg hade ett stort nätverk.

Bokens titel betyder "du är en vit fluga" i betydelsen en ovanlig människa. Och visst är det sådana människor vi vill läsa om - de som kan utvinna själens rikedom ur allt de omges av, och som dessutom förmår föra den vidare till andra.

Detta är en annons