Detta är en annons

Recension av Norrdans Black forest

/

På scen: Tomáš Èervinka, Claudia Fürnholzer, César García Steensen, Viktor Konvalinka, Lava Markusson, Jakub Mêdrzycki, Hanna Nussbaumer, Verena Pircher, Leila Verlinden
Koreografi och koncept: Mari Carrasco
Musik: Mikael Karlsson

Klass sju och åtta på Myrvikens skola har åkt buss till Östersund och Exercishallen Norr för att få bevittna en modern dansföreställning producerad av Norrdans. Redan där kan man se en stor vinst i dagens föreställning, att den dessutom är fantastiskt bra gör det hela än mer lovvärt. Vi i Östersund har också fått äran att ha den första spelperioden efter världspremiären i Härnösand i början på månaden.

Norrdans brukar besöka vårt län med jämna mellanrum och det är ofta väldigt olika slags föreställningar som de turnerar med. Den här gången har koreografen Mari Carrasco fått uppdraget och nu kommer vi som publik väldigt nära dansarna då vi sitter i en rektangel runt den vita dansmattan. Stundtals känner vi nästan hur dansarnas svett spiller över på oss, deras rörelser fortplantas i våra kroppar och återupprepade ögonkontakter gör att jag känner mig delaktig i det som sker. Föreställningen heter Black Forest och jag kan känna igen mig i lekarna i skogen som barn, hur hopp över stenar och stockar både triggar och skrämmer och hur man måste samarbeta för att komma framåt när det är en snårig stig man går på. Den underbara musiken av Mikael Karlsson ser också till att sätta igång både fantasin och ens egen rytm, publiken nickar gillande till ett taktfast trumparti.

Det är nio dansare i könsneutrala kläder som framför stycket och det känns verkligen som att de både har haft och har det väldigt roligt tillsammans, det lyser ur deras ögon och deras leenden smittar av sig på publiken. Den unga publiken som till stor del sitter med hög koncentration under föreställningen imponerar också på mig. Har man inte sett modern dans så många gånger kan det lätt uppfattas som svårt men så verkar inte vara fallet här. Fem föreställningar har spelats för ungdomar under veckan och lördag kl. 15.00 ges den enda offentliga. Jag rekommenderar er att ta chansen att se riktigt bra danskonst på en scen nära dig.

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned