Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kata Nilsson: Varför ger inte skolan tydligare kopplingar mellan konsten och samhällsämnena?

Annons

I skolan var ett av mina favoritämnen konst- och kulturhistoria. Jag har ju alltid haft konst som ett intresse, men också alltid varit samhällsintresserad. Under högstadiet var historia ett av mina bästa ämnen så när kulturhistoria kom som kurs i gymnasiet kändes det som att det passade som handen i handsken. Det handlade antagligen om att jag också hade bra lärare, både i högstadiet och gymnasiet, som fick en att intressera sig för ämnena från första början. När det gäller konsthistoria var det bästa, enligt mig, att få konsten i ett sammanhang. Tidigare hade jag kanske vetat ungefär när vissa konstnärer var verksamma och vem som skapat ett visst känt konstverk, men nu fick jag mer förståelse för hur det kom sig att just den konstnären målade just den tavlan med just det motivet. Att resultatet påverkas av sin samtid.

Kata Nilsson skriver om konst och hantverk från en annan tid måste kopplas samman med samhällsämnena tidigare i skolan.

Samhället och samhällsförändringar påverkar ständigt konsten, och konstens roll är att spegla sin samtid och påverka den tillbaka. Men trots att jag känner många historieintresserade kan jag inte påstå att någon av dem är vidare konstintresserade. Det gör mig fundersam, varför vi inte i skolan fångar upp intressen och låter de olika skolämnena blandas och samarbeta mer, för en djupare förståelse av vår egen kultur- och samhällshistoria. Att konsten för ett par hundra år sedan mycket var Jesumotiv var ju liksom inte för att det var en trend bland konstnärer just då, utan handlade om kyrkans makt och att konstnärer målade de motiv som uppdragsgivaren (oftast kyrkan) önskade.

Jag tänker också på det när det gäller historisk turism, vad är det vi går för att se? Vad är det vi kollar på i museum? Jo konst och hantverk från en annan tid. Eller nu på semestern när jag och min familj besökte Läckö slott vid Vänern, vad är det vi fascineras av? Jo takdekorationerna, väggmålningarna, möbeldesignen, arkitekturen.

Jag vet givetvis att konst och kultur inte är helt frikopplat från historien i skolan, men jag tror ändå att det vore en samhällelig vinst om det vävdes in ännu mer. Framförallt för att när en ser konst så börjar en ofta reflektera.Hjärnan surrar igång och stimuleras av konst. “Vad vill konstnären säga med det här?” och, om verket är flera hundra år gammalt, “I vilket sammanhang skapades detta?”. Art makes you smart, och jag anser att om en är smart så intresserar en sig för konst. För konsten handlar om allt, och nutidskonsten är också vårt framtida avtryck i historien.

Jag är av uppfattningen att allt börjar i skolan. Jag ser tillbaka på min egen skolgång och vet att jag antagligen varken hade varit bra på det jag gör, eller varit särskilt intresserad av det heller, om det inte vore för det jag lärt mig i skolan. I gymnasiet fick jag läsa konst- och kulturhistoria men jag hade gärna sett tydligare kopplingar mellan konsten och samhällsämnena redan i grundskolan. Men jag försöker vara ödmjuk inför att detta är vad just jag tycker är viktigt att lära sig och någon annan kanske tycker helt annorlunda.

Annons
Annons
Annons