Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konstverk där orden har stor betydelse

/
  • Ovan:Lager på lager av ord och meningar skrivna med skrivmaskin på hundratals pappersark, orden går inte att läsa men gråtonerna varierar.Till vänster:Zsuzsanna Larsson Gilice jobbar mycket med ord, men har också börjat experimentera med färg, som i den här ansamlingen av kollegieblock, en sorts kommentar till konstens yta. Här har varje blad i blocken sin karaktär.En tjock lunta där sidorna slagits in i metallfolie, som en glänsande silverbibel. Inga omslag eller rubriker syns. Konstnären har tagit sig an en ordbok.

I ett hörn hänger hundratalet A4-ark så fullsmattrade av lager med skrivmaskinstext att man bara uppfattar gråskalorna, beroende på om färgbanden varit nya eller slitna.

Annons

På en vägg hänger jättelika kvadratiska pappersark fullklottrade med krumelurer som vid närmare betraktande är ord skrivna med blyerts till en sorts dekorativa mönster, nästan som gardintyger.

Stora gråbleka blyertsteckningar visar sig vara fullklottrade med småord och på en annan vägg hänger lika stora sjok där de flesta orden blivit utsuddade för hand, också med dekorativa mönster som följd.

Zsuzsanna Larsson Gilice, 41 år, är född i Vingåker, släkten har ungerskt ursprung och själv läste hon kreativt skrivande i fem år innan hon tog en femårig konstutbildning som ledde till en mastersexamen vid Valand i Göteborg 2003.

I dag har hon vernissage på Ahlbergshallen, inbjuden av Härke konstcentrum, och det tar inte lång stund att upptäcka att orden har stor betydelse för hennes utställning och konst.

– Man kan säga att jag utforskar både det grafiska och det måleriska, mycket av orden i mina bilder är som en sorts dagboksanteckningar. Det är personligt, men jag vill inte bli privat, det är en intressant skiljelinje.

Men du har inte fortsatt med ditt skrivande i mer traditionell mening?

– Det känns som en skiljelinje, jag kan inte hålla på med båda delarna och då har jag valt bildspråket.

Sedan i fjol är hon även adjungerad adjunkt på Valand på deltid, vilket innebär att hon arbetar tillsammans med två av skolans professorer.

Dessutom medverkar hon i ett tvärvetenskapligt teckningsprojekt tillsammans med cellforskare och som handlar om DNA, med Konstnärsnämnden och universitetet som stöttepelare.

– Fast det är inte alls inblandat i det jag visar i Östersund nu, även om jag visar en del nya spår jag börjat arbeta med.

Tidigare har hon exempelvis utsmyckat en entré till högskolan i Trollhättan med en nästan 14 meter hög vepa, handtecknad med blyerts på organza, som är ett silkesmaterial.

Mycket av det du gör har en textil karaktär?

– Jo, pappret är slitstarkt och böljande, det finns en textil känsla i det, men mitt grundfokus är själva bildskapandet, som jag försöker variera och utforska.

På Ahlbergshallen finns även en del färgexperiment och installationer, som exempelvis ett par gymnastikskor med speglar inmonterade inne i skons botten. Vad innebär det, en kommentar till löpning som självbespegling?

– Haha, jo det kan vara ett sätt att se det.

Ovanför skorna hänger ett sammelsurium av kollegieblock, sammantvinnade och nedfläckade av färgfläckar, som visar sig komma från tuschpennor som Zsuzsanna apterat och låtit flyta ut på sidorna:

– Det är en sorts kommentar till konstverkets yta, ofta finns ju bara ett lager, men här är det flerskiktat eftersom färgen finns på alla bladen och man alltså kan bläddra sig fram genom verket.

Titlarna bestämmer hon först sedan hela utställningen är hängd. Och då kan man fundera över en tjock bok som ligger uppslagen på en ställning av plexiglas. Det ovanliga är att ingen text syns eftersom samtliga sidor är inslagna i metallfolie och verket ser ut som en veritabel silverbibel.

Bokens omslag är bortrivet och titeln syns inte hur man än spanar. Men jag funderar lite och gissar – är det möjligen en ordbok?

– Rätt! Det är ett svensk-ungerskt lexikon, sådana som trycktes inom östblocket på 1980-talet, dassigt papper.

Mer ord, alltså, men inslagna i metallfolie. Något att fundera på.

Annons
Annons
Annons