Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Krönika: Vad ska varumärket Norrland fyllas med?

+
Läs senare
/

Om vi tänker på Norrland som varumärke, och det är det sannerligen många som försöker göra, så kan vi konstatera att det finns rätt stora oklarheter kring vad det ska innehålla.

Framförallt tycks våra politiker och regiontjänstemän tro att man kan ladda det med lite vad som helst, och att det liksom egentligen inte finns några oförenliga kvaliteter. Norrland är midnattssolens och norrskenets rike, en tyst och stilla vildmark där närvaron av samer, älgar och urskog skänker naturupplevelserna en förtätad andlighet; där du kan fiska i motljus, åka skidor över en myr, bo i en igloo och äta naturlig mat. Å ena sidan.

Men Norrland är också öppet för business. Hit är man välkommen om man vill trimma in sina raketer för att sedan ska skjuta dem rakt in i palestinska bostadskvarter, öppna en gruva utan att ha vare sig kapital eller miljötänk, hugga ned jättemycket skog, sätta upp en väldig massa vindkraftverk och testflyga militärflygplan över ödemarken. Ja, stänga av vandringsvägar för fisk och torrlägga hela älvsträckor är också helt ok. Välkomna ska ni vara allihopa!

I regionalpolitikens skuggrike har allt kommit att handla om platsmarknadsföring. Alla norrländska kommuner är mycket engagerade i den saken. Ändå tycks man ständigt underskatta kraften i bilder. För i slutändan tror jag att man kommer att bli tvungen att bestämma sig, antingen är Norrland ett turistmål och ett hem för människor, och då måste vi renodla de kvaliteter som behövs. Eller också ska vi vara något slags u-land som lånar sig till precis vad som helst bara någon betalar.

Problemet med den senare verksamheten är att norrlänningen inte tjänar särskilt mycket på den. Intäkter från gruvor, vatten- och vindkraft och bolagsskog hamnar någon annanstans. Och de summor som det svenska försvaret får in på att hyra ut norrländsk mark (bland annat samiskt renbetesland och områden som är viktiga för turistentreprenörer) till den stora flygövningen ACE, som inleds 25 maj och utspelar sig över halva Norrlands yta, stannar i den egna kassan. Norrland är en produkt man säljer, och målsättningen är ekonomisk vinning. Det mesta finns beskrivet i utredningen med det roliga namnet Snö, mörker och kyla (SOU 2004:77).

Just snö, mörker och kyla är egenskaper turisterna också lockas av, fast av helt andra skäl. Turister dras till autenticitet, och det gäller särskilt de utländska turister som söker sig till vad de tänker sig vara Europas sista vildmark. Världens största flygövning, ett schlaraffenland för oseriösa gruvbolag, gränslösa skogsbolag och extensiva vindkraftsprojekt är saker som är extremt skadliga för varumärket.

Norrländska regioner tycker om konferenser, kanske är dags att hantera det här ärendet på ett seriöst sätt i något kommande forum?

Po Tidholm är journalist och författare till boken Norrland.

Annons
Annons
Annons
Detta är en annons