Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motsatser, ljus och överraskningar

/
  • ”Berlin Melancolia” föreställer den piprökande  finske konstnären Akseli Gallen-Kallela.
  • I bilden ”Krusbär” driver konstnären upp krusbärens storlek i förhållande till fågeln.
  • Dan Perrin från Göteborg ställer just nu ut målningar på Ahlbergshallen – underfundiga och humoristiska och med tvära kombinationer.
  • Rödhakar av  Gudrun  Karlsson.

Annons

AHLBERGSHALLEN: DAN PERRIN

Att motsatser ger relief åt ting och företeelser är ju en vardaglig upplevelse – mörker är beroende av ljus för att kunna begripas, dalar behöver berg för att fattas, smått behöver stort – man kan använda ett fint ord: tillvaron är ”dialektisk”.

med omvända storleksförhållanden som Göteborgskonstnären Dan Perrin gör men också med ologiska sammanställningar.

Jag tänker på titlar som ”Koltrast”, ”Krusbär”, ”Motorhead”, där det sker på ett hissnande vis.

I bilden ”Krusbär” driver konstnären upp krusbärens storlek i förhållande till fågeln till badbollars storlek, eller ta exemplet med målningen ”Koltrast” där en jumbojet (?) flyger mellan träden med en koltrast på gren i dubbel storlek. Mjukt står dessutom mot hård i nämnda fall.

Men vad är meningen därutöver?

Det rör sig om vår lust – vår eviga – som hos snigeln i Werner Aspenströms dikt – att upphäva tyngdlagen: ”i gömstället under rabarberbladen - - - med sina två antenner öva sig och öva sig i tyngdlöshetens längtan.”

Vi är släkt med snigeln. Alltså flygplan tillsammans med fåglar (och sniglar) uttrycker begär efter tyngdlöshet.

Till detta kommer att Dan Perrins bilder är skymningsstycken i Caspar David Friedrich-stil – konstnären är djupt inne i tysk romantik.

Detta är således konst som strävar i olika riktningar.

Men i allt detta finns humoristiska inslag och finurligheter – det gäller ”Berlin Melancolia” som föreställer den piprökande finske konstnären Akseli Gallen-Kallela (mest känd för sina Kalevalamålningar), vars tungsinne markeras genom det grönfärgade skägget.

en glad gubbe med hatt. Illustrerar det drogens ”välsignande” verkan i dystra stunder?

Kort sagt: överraskningeffekter uppstår gång på gång i detta måleri: till sist, vad har en stor flugsvamp att göra med den lille Mozart som just stämmer fiolen?

Det tar hela livet att komma på.

FOLKETS HUS: GUDRUN KARLSSON, SUSANNE DE SINEGOUB

Folkets hus visar i samverkan med ABF målningar av Gudrun Karlsson och Susanne de Sinegoub – i huvudsak är det oljemålningar med vitt skilda motiv: landskap. änglar, figurer, fåglar och vargar – tätt hängda – på ”hyllans” långa vägg och besynnerligt lika i utförande.

Motiven är konventionella för att inte säga schablonmässiga.

Man kan tycka att det skulle vara nyttigt för konstnärerna att se sig om i den rikhaltiga och spännande konsthistorien, att gå på bra konstutställningar för att få perspektiv på det man själv gör.

på Folkets hus finns väl dock något av värde, alltså goda försök, det gäller några Rödhakar på gren – men tyvärr är det undantag – men en liten ljuspunkt i …

Det är väl bara att jobba på.

Annons
Annons