Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Prisbelönte fotografen höll föredrag

/
  • Fotografen Anders Petersen gör bara svartvita bilder.

Under denna sommar ordnas Härjedalens Sommarakademi på Härjedalens Kulturcentrum i Lillhärdal.

Tunga namn inom konstformer som street dance och klassisk musik leder workshops för dem som vill fördjupa sina kunskaper och inspireras. Från i lördags till i går, onsdag, har den välkände och internationellt prisbelönade svenska fotografen Anders Petersen varit på plats i Lillhärdal och hållit en workshop i fotografi för fyra kursdeltagare.

Anders Petersen har blivit känd som en fotograf som verkligen kan komma nära människorna han porträtterar. Bilderna är ofta nakna, mestadels bildligt, men ibland även bokstavligt.

På tisdagskvällen hade Anders Petersen ett föredrag på kulturcentrat, där han visade några av sina verk och pratade om sitt fotograferande. Innan föredraget fick ÖP en pratstund med honom.

• Hur kommer det sig att du är i Lillhärdal?

– Andreas (Kröper-Hoffmann, på Härjedalens Kulturcentrum, red:s anm) tog kontakt med mig och då sa jag "ja".

• Vad gör du under din workshop?

– Jag pratar om en typ av personligt fotografi och om närmandet, hur man närmar sig det man vill fotografera.

• Finns det några moraliska frågor i det?

– Som fotograf har man på något vis ett ansvar, oavsett vilken typ av fotografi det handlar om. Man har ett ansvar att ta hand om de människor man fotograferar.

• Hur gör man det?

– Genom att inte bara komma där som en fotograf, utan i första hand som en medmänniska. Det är viktigt att man kommer ihåg att det är en kommunikation. Och att ge tillbaka bilden.

• Du brukar alltså skicka fysiska kopior till de människor som du har fotograferat?

– Eller digitala. Så att den som är framför kameran ser vad den som är bakom gör.

• Vad handlar det personliga fotograferandet om, som du ser det?

– Det som utmärker det är: nyfikenhet, tålamod, disciplin och det här "ko-ko".

• Vad är "ko-ko"?

– Att tillåta sig själv att gå utanför ramverket och att nå bakom fasaden.

• Under workshopen, får deltagarna visa upp gamla bilder eller tar de nya under kursens gång?

– Både och. De börjar med att visa sin portfolio. Sedan ger jag dem fotouppdrag och riktlinjer.

• Vad är ditt viktigaste budskap till dem?

– Att man tillåter sig själv att ha kul, och att vara motiverad. Att man har en riktning i sitt fotografi och erövrar en självkänsla. Inte stå och skrapa med foten. Alla har någonting att ge, inte bara med huvudet utan också med hjärtat.

• Vad lockade dig till fotografi?

– Jag hade målat och skrivit tidigare, men jag gillar folk och att träffa människor och då är fotografi en fin grej. Det är som en nyckel till nya rum, om man är nyfiken. Det här med att träffa folk, det är världens grej. Bilderna är en sorts minnen.

• Så fotografi är mest en social grej för dig, kan man säga?

– Jag är inte så förfärligt social själv, men jag tycker om att närma mig människor. Det handlar om nyfikenhet och en sorts social intelligens.

– Orsaken till att jag började fotografera var mycket tack vare en av fotografen Christer Strömholms bilder. Innan dess tänkte jag mest att fotografi var illustrerande. Hans sätt, det var ju mer symboliskt och existentiellt. Bilden i fråga är tagen en tidig morgon på en kyrkogård och det hade snöat under natten, men inte så mycket att Christer inte kunde se fotspåren mellan gravarna. Det såg ut som att de döda hade umgåtts med varandra under natten. Fotot avslöjade det. Det var väldigt litterärt och handlade om livet efter detta. Han var en observatör som väckte många tankar. Den bilden var en utlösande faktor, säger Anders Petersen.

Under föredraget på tisdagskvällen visade han två stycken diabildserier av sina verk. Först en slags dagboksbilder – tagna i ett flertal länder – från 2002 och sedan några av de bilder han tog på Café Lehmitz i tyska Hamburg i slutet av 1960-talet.

Fotografierna från Hamburg blev Petersens genombrott och bland dem finns ett av hans mest kända alster, ett foto som musikern Tom Waits senare lånade som omslagsbild till sitt album "Rain dogs" från 1985.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons