Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

... som att visa sin dagbok

/
  • Carl Johan De Geer i det som är parets gemensamma fikarum. På väggen hänger en tavla med hans självporträtt. På tavlan står det ”För varje kvinna som våldtas kastrerar vi en man”.
  • Golvklockan kommer från Johan De Geers mormor och har fått följa med ända till Östersund. Tavlorna han hänger upp är nyproducerade och ändras medan ÖP är på plats. Temat är Påskön och hur det symboliserar vår misslyckade civilisation.På Marianne Lindberg De Geers sida av det stora rummet uppbyggt på podium är det lite mer ordning och reda än hos maken. Väggen bakom hnne är uppbyggd precis som den ser ut hemma.

– Det ska bli lite mer skräpigt, ­annars är vi på god väg, säger Carl Johan De Geer.

Han står i ett rum, som ska föreställa hans privata ateljé, på Färgfabriken. På väggarna hänger skisser, tavlor och illustrationer från hans långa karriär. I ena delen av rummet är det byggt ett litet loft, precis som i den riktiga ateljén. I bokhyllor står rader med böcker. På skrivbord ligger högar med papper.

Allt är nedpackat i den riktiga ateljén och fraktat till Östersund där en autentisk ateljé är uppbyggd på ett stort podium. Vernissagen är på lördag, innan dess ska alla de flyttlådor med material som står på golvet packas upp.

– Det är lite som en arkeologisk utgrävning det här. Jag har sett golvet på min ateljé hemma för första gången på 27 år. Det har inte varit städat där en enda gång, säger Carl Johan De Geer och fortsätter sätta upp bilder på väggarna.

Mitt emot Carl Johan De Geers ateljé ligger en annan lika autentisk sådan. Här är det lite mer ordning och reda, de små genom åren insamlade porslins- och plastfigurerna står prydligt uppradade på en hylla, på skrivbordet är det städat och i ställ står målningar på rad. Här huserar Marianne Lindberg De Geer, Carl Johan De Geers fru och kollega inom konstbranschen.

Det är första gången på 20 år som det äkta paret gör en utställning tillsammans.

– Det kan vara intressant för folk att se hur en konstnär arbetar, det här är som att visa sin dagbok. Det var jag som kom på idén men jag hatar egentligen att släppa in folk i mitt privata rum. Alla mina misslyckade försök står ju här, säger Marianne Lindberg De Geer.

– Vi gillade konceptet, vi har olika ateljéer men samma fikarum. Det är betydande för vårt arbete, tillägger Carl Johan De Geer.

Mellan de två ateljéerna är ett litet fikarum uppbyggt, även det är autentiskt med parets fikarum ”hemma”.

Både Carl Johan och Marianne De Geer har fler utställningar på gång. I Helsingborg pågår just nu en retrospektiv utställning med Marianne Lindberg De Geers verk och i New York visas hade Carl Johan vernissage med utställningen ”Carl Johan De Geer and the Swedish Underground 1964–1971” i januari.

Nästa vecka invigs två kaniner i Kungsträdgården som Marianne Lindberg De Geer har gjort och hon har precis tackat nej till ”På Spåret” för andra gången. Hon har även tackat nej till att medverka hos Skavlan.

– De ville att jag skulle vara med när Henrik Schyffert och Jay-Z pratade om 40-årskriser. Så skulle sitta där som en gammal tant. Nej, jag vill hålla mig till det jag kan.

Utställningen på Färgfabriken, som heter ”Inte utan orsak”, invigs av Marita Ulvskog på lördag. Den pågår till september, då allt ska packas ner igen och fraktas tillbaka till de riktiga ateljéerna.

– Det är bra, då får vi passa på att städa ut lite, säger Carl Johan De Geer.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons