Spelrecensioner i korthet

/

PC, PS3, Xbox 360

Ålder: 3

l l l l l

Jag gillade verkligen Mirror’s edge, men jag ville ha större frihet och slippa de jobbiga poliserna. Nu har mina önskningar besannats, för med de nya kartor som Digital illusions nu släpper till spelet bjuds vi på något smått fantastiskt.

Banorna liknar mer 3D-konstverk än ett vanligt spel; de består av kuber och koner som svävar fritt i luften och det är så långt ner till havet under att man får andnöd. Att leta sig fram till bästa vägen tar tid, man får leta, testa och, ja, falla mot en säker död många gånger. Men trots att det är svårt är det sällan frustrerande, för att slå varvtiderna är bara en aspekt av dessa banor. Den andra är att man både fascinerad och skitskraj hoppar och springer uppe på himlavalvet med en känsla i magen som inget annat spel gett hittills.

Xbox 360, PS3

Ålder: 12

l l l l l

Trots att Street fighter har drygt 20 år på nacken är det inte förrän nu som nummer fyra i serien dyker upp. Det här är slagsmålsspel i sann retroanda. Berättelsen består av korta animesekvenser och hela Street fighters estetik präglas av en serietecknarstil.

Det är överdrivet samtidigt som det är stiliserat och häpnadsväckande snyggt. Versionerna till Xbox 360 och Playstation 3 är dock olika bra – en riktigt irriterande miss från utvecklarnas sida. Till 360 är styrkorset hopplöst svåranvänt medan laddningstiderna till PS3 är betydligt längre. Svårighetsgraderna mellan versionerna är dock de samma – striderna i spelen har en hög lägstanivå och en jobbig slutboss. Men Street fighter IV är likväl ett barnsligt uppslukande och förtjusande roligt spel.

Xbox 360

Ålder: 3

l l l l

Svenska Simbin är redan mästare på racingsimulatorer på pc. Nu tar de tillsammans med Atari steget över till Xbox360. Och under den något opolerade ytan finns något som kanske är det bästa racingspelet hittills.

Körkänslan är så genuin att det faktiskt tar ett tag att anpassa sig. Först tänker man spel och försöker lista ut hur utvecklarna tänkt sig det hela – är det som Grid, Forza eller Gran turismo? Svaret är ingetdera. Race pro är helt enkelt som att köra racing på riktigt.

Att köra på svåraste proffsläget är en fascinerande upplevelse. Det är grymt svårt men känslan är fantastisk när man lyckas ta en svår kurva genom en extrem inbromsning för att sedan trycka gasen i botten igen. Alla inställningar man kan göra bilen – och de är många – får en direkt effekt. Man får anta att datakraften gått åt till alla dessa beräkningar, för den har inte räckt till någon gnistrande yta eller snygga menyer.