Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stödgala för ett nytt konsert- och kulturhus

/
  • I maj ordnar Martin Kjellerstedt, Björn Höglund och Katarina Åhlén en stödgala för att förmå Östersunds kommun att bygga ett konsert- och kulturhus. En symbolisk grundplåt ska överlämnas på Rådhusets trappa. Jens Ganman ingår också i gruppen.

Östersunds kommun är på väg att bygga en ny och stor sport- arena för över en kvarts miljard.

Annons

Men kommunen har inga planer på nytt kulturhus.

Det vill fyra kulturarbetare ändra på.

Därför arrangerar de 22 maj en insamlingsgala på Gamla Teatern med syftet att samla in en symbolisk grundplåt till ett nytt konsert- och kulturhus.

Initiativet kommer från trummisen Björn Höglund, cellisten Katarina Åhlén, skribenten och musikern Jens Ganman samt musikern Martin Kjellerstedt.

– På bara några veckor har vi fått massor av glada tillrop från kollegor som vill vara med och jobba. Vi har fått väldigt positiva spontana reaktioner.

Hur kom själva idén upp?

– Det utlösande var nog en debatt i Radio Jämtland i höstas mellan Jens Ganman och kommunalrådet AnnSofie Andersson.

– När programledaren då frågade AnnSofie om hon har några visioner om kulturen i Östersund svarade hon blankt nej, säger Björn.

Då hade alla fyra sedan länge redan funderat i dessa banor och diskuterat både med varandra och kollegor.

Jens Ganman har i en rad krönikor på ÖP:s kultursida resonerat kring kommunens vilja att satsa på kultur.

Gruppen betonar att de inte främst vill ha en arena som kan locka hit stora artister utifrån:

– Melodifestivalen och Robert Wells i all ära, men det är inte för att få hit stjärnor utifrån vi gör detta.

– Tvärtom tror vi det är avgörande för Östersund och länet om vi kan ge det redan existerande kulturlivet en bättre arena.

– För här finns väldigt många kvalificerade musiker, skådespelare, konstnärer och andra som garanterat kan locka en stor publik.

Gruppen är samtidigt fullt sysselsatt med att ta fram underlag om investeringar som andra kommuner gjort på kultur, om antalet elever i kulturskolan, hur många som står i kö till kommunala musikskolan och liknande siffror.

En särskild hemsida är upplagd på nätet med adressen ”startskott.nu” – eftersom avsikten är just att skapa ett startskott för framtida konkreta resultat.

På sidan lägger de löpande ut underlag och berättar om planerna för konserten i vår.

– Konserten kommer att ta en symbolisk entréavgift på 1 krona och de pengarna kommer sedan att överlämnas till kommunledningen på Rådhustrappan.

– Då hoppas vi förstås på maximalt intresse från media, säger Martin.

På hemsidan citerar man ur det tillväxtprogram för Östersund som kommunstyrelsen spikade så sent som i oktober 2010.

Där slås det fast att Östersund är ”en glad och hurtig stad med ett rikt kultur- och matliv” samt att målgruppen är ”kreativa, entreprenöriella, sportiga och kulturella personer”

– Det är vackra ord med kulturella visioner och om kommunledningen menar allvar med orden borde det finnas intresse av att skapa ett kultur- och konserthus, säger Martin och ler.

Blir följden nu en dragkamp om pengar till kulturen och idrotten? Finns det en motsättning här?

– Inte alls. Men folk som jobbar med kultur är oftast inte lika duktiga som idrottens företrädare på att aktivt kräva investeringar och anläggningar från det allmänna.

– Idrottsfolket är nog mer välorganiserade och vana att samla sig för att uppvakta kommunen. Nu försöker vi göra samma sak, säger Björn.

I grunden menar de fyra att kultur är en grundval för att människor ska vilja stanna kvar i både länet och Östersund och att detta därför verkligen är strategiska framtidsfrågor:

– Ibland finns en tendens att bara se kultur som ornament eller piffiga utsmyckningar. Men tvärtom är det en grund för att människor ska vilja leva här, säger Katarina.

Om och när ett kulturhus blir verklighet vill de att utformningen görs av proffs på teknik, akustik och användbarhet.

– Stora salen på OSD är ett exempel på hur man i efterhand tvingades lappa och bygga om för att det var feltänkt från början, säger Björn.

Akustik och utformning för konserter är lika viktigt som hur man anlägger isen på en hockeyrink eller gräsytan på fotbollsplanen, menar de.

Dessutom är läget viktigt. Om det är ett nybygge eller en befintlig byggnad spelar ingen roll, men tillgängligheten är avgörande:

– Somliga klagar på att Färgfabriken ligger ocentralt, men det är förstås viktigt att besökarna lätt kan ta sig till den här sortens lokal.

Så har ni några favoritlägen?

– Hm, glaslådan ovanpå Storsjöteatern vore perfekt, säger Martin och skrattar.

Just där finns förstås en liten hake – den ägs och drivs av Länsförsäkringar, som har kontor i byggnaden.

Söndag 22 maj är stödgalan inbokad på Gamla Teatern, vars ägare upplåter lokalen gratis som sitt sätt att sponsra aktionen.

En rad lokala artister kommer att varvas med information om det underlag om kultur och satsningar på andra håll i landet som gruppen jobbar fram.

Det blir ett väckelsemöte, alltså?

– Haha, mest blir det musik och framträdanden. Men lite upplysning ska vi ge också.

Lokalen kan ta runt 700 besökare på parketten, så en påse med runt 700 kronor som symbolisk grundplåt till kulturhuset hoppas man kunna överlämna till kommunledningen.

På hemsidan skriver ni att huset inte behöver kosta 300 miljoner som sportarenan, det räcker med 150 miljoner ... Men kommunen kanske inte avsätter de pengarna direkt?

– Då kan vi ordna en gala till nästa år. Och sedan en året därpå, säger Björn och ler.

– Det här är startskottet.

Annons
Annons
Annons