Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tjugosex grafiker ställs ut på Jamtli efter succé i Stockholm

/
  • Grafik är den sammanfattande termen för olika sätt att mångfaldiga en bild eller text.
  • I grafikverkstaden i Härke har man miljöanpassat sitt arbete, vilket gjort att kollegor från andra håll reser hit för att ta del av de nya kunskaperna.– Ingenting är ju giftfritt, men det är jättestor skillnad på hur vi jobbar i dag. Det är mycket gammal kunskap som kommer igen, säger Ewa Carlsson.
  • – Jag har svårt att göra mig av med original, men med grafik kan man ha kvar sin bebis och samtidigt sälja den, säger Anna Erlandsson.
  • Grafikverkstaden i Härke är väl utrustad och här finns det möjlighet att jobba med högtryck, flera typer av djuptryck inklusive fotopolymer/ImageOn, serigrafi, digital verksamhet och foto.
  • Att ha tillgång till en fullt utrustad grafikverkstad är på ett sätt en lyx.
– Många av våra kollegor på andra håll får i stället åka hem till varandra för att arbeta, någon har utrustning för screentryck och någon har en press. Så att ha en sådan här otroligt fin verkstad är väldigt roligt, säger Ewa Carlsson, här tillsammans med Anna Erlandsson och Gunnel Lundholm.
  • Till rengöring används såpavatten och rapsolja.

På söndag öppnar utställningen ”Tjugosex grafiker” på Jamtli Café.

Annons

Det är några av de cirka 70 medlemmarna i den kollektiva grafikverkstaden på Härke Konstcentrum som ställer ut ett urval av sina verk. Grafikverkstaden i Härke deltog tidigare i sommar, som en av fyra verkstäder, i en utställning på Grafiska Sällskapets galleri på Hornsgatan i Stockholm.

Samlingsutställningen var en del i firandet av att Grafiska Sällskapet, som är Sveriges största förening för konstgrafiker, fyller 100 år i år.

Utställningen gjorde succé med totalt 550 besökare under veckan som grafikerna från Härke ställde ut. Det är i stort sett samma verk som kommer att visas på Jamtli, med undantag för några som sålts eller fått strykas på grund av att de tar för stor plats eller är för ömtåliga för cafémiljön.

– Vi sålde åtta verk i Stockholm, vilket var jättekul. Det kanske låter lite, men det är mycket för oss och det handlar om mycket pengar. Möjligen tror jag att verkstaden har fått lite höjd renommé av utställningen i Stockholm. Samlingsutställningar kan vara svåra, men eftersom det gick så bra nu så tror jag att det höjer ens rykte när man ställer ut i Stockholm, säger Kristina Wrang, som varit medlem i grafikverkstaden sedan 1998.

– Det roliga var att de flesta som kom och såg oss inte var i gallerisvängen, det var väldigt mycket människor som inte brukar gå på gallerier som tittade in och blev intresserade, säger Gunnel Lundholm.

Kristina Wrang och Gunnel Lundholm är tillsammans med Ewa Carlsson och Anna Erlandsson några av de konstnärer man kommer att kunna se på Jamtli. Alla håller de till i grafikverkstaden för att utöva det hantverk som grafikkonsten är, och eftersom samtliga är egna företagare och arbetar när det finns tid så innebär det att man ofta står ensam i verkstaden.

– Det gör att vi inte träffas särskilt mycket, så under utställningen i Stockholm då alla vi fyra var med och hängde och vaktade fick vi chansen att lära känna varandra, vilket var väldigt roligt, säger Gunnel Lundholm.

– Men det är faktiskt också rätt skönt att kunna stå här och jobba ensam, säger Kristina Wrang.

Grafik är den sammanfattande termen för olika sätt att mångfaldiga en bild eller text. Originalgrafik innebär att en konstnär väljer en grafisk teknik och är delaktig i bildens tillkomst från skiss till färdigt tryck.

Grafikverkstaden i Härke är väl utrustad och här finns det möjlighet att jobba med högtryck, flera typer av djuptryck inklusive fotopolymer/ImageOn, serigrafi, digital verksamhet och foto.

– Det är otroligt roligt att hålla på med alla dessa olika tekniker, som man faktiskt inte fick när man var barn och tjej på 50-talet. Jag har jobbat i 20 år nu, med alla möjliga tekniker och väldigt varierat med både teckning, måleri och foto. Men nu jobbar jag mest bara med fotopolymer och jag föredrar att jobba ganska enkelt, säger Kristina Wrang.

– Det är väldigt roligt att jobba med grafik, och det är ett väldigt bra och roligt sätt att använda teckning på. Jag har jobbat länge, och främst med koppargrafik och färggrafik – det har jag snöat in på, och därför har jag missat en del av de nyare teknikerna faktiskt, säger Gunnel Lundholm.

Anna Erlandsson är mest känd som tecknare och animatör. Sedan 1978 har hon jobbat med torrnål, som är en djuptrycksmetod.

– Men jag har haft långa uppehåll och nu jobbar jag nästan bara med serigrafi. Det är mycket humor i mina bilder, och bland det bästa med att syssla med grafik är man kan börja om med samma bild om det blir fel. Det blir aldrig exakt som man har tänkt sig, man får alltid en överraskning. Och jag har svårt att göra mig av med original, men med grafik kan man ha kvar sin bebis och samtidigt sälja den, säger Anna Erlandsson och skrattar.

– När man jobbar med serigrafi är ju det roligaste att man kan prova sig fram. Mina titlar har en viss betydelse, de är ofta lite humoraktiga och åt den underfundiga hållet. Och eftersom jag är tvåspråkig, på svenska och engelska, så brukar jag leka en del med det, säger Ewa Carlsson.

De flesta grafiker har historiskt sett varit män, men på senare år har branschen gått från att vara väldigt mansdominerad till att hysa en hel del kvinnor.

– De flesta kollektivverkstäder är ju uppbyggda av män för 30 till 40 år sedan, på den tiden var det mest män som jobbade med teknik. Men nu är det ju mycket mer accepterat att kvinnor också jobbar med teknik, och här i verkstaden är vi faktiskt kring 75 procent kvinnor, säger Kristina Wrang.

Att jobba som grafiker innebär att befinna sig i en miljö som kan vara farlig för hälsan. Successivt har verkstaden i Härke miljöanpassat arbetssättet och konstnärer från övriga Sverige och andra länder söker sig hit för att ta del av kunskapen.

– Ingen av mina lärare på Konstfack hade luktsinne, de kände knappt om det luktade brand, säger Anna Erlandsson.

– Grafiken har traditionellt varit väldigt miljöfarlig, man använder mycket nafta och lösningsmedel. Ingenting är ju helt giftfritt, det är väldigt svårt att undvika. Men det är en jättestor skillnad på hur vi jobbar i dag, vi har övergått till akrylbaserade färger och vattenlösligt, och till rengöring använder vi såpavatten och vanlig rapsolja. Det är mycket gammal kunskap som kommer igen. säger Ewa Carlsson.

Konstgrafik är ett väldigt långsamt hantverk.

– Man jobbar inte åtta timmar per dag med en bild, man har ju flera på gång samtidigt och det kan ta flera veckor innan man är färdig med en bild, man är ofta väldigt kritisk mot sig själv. När jag insåg att jag kastar nästan 80 procent av mitt arbete blev jag helt förskräckt, säger Kristina Wrang.

– Jag tog tid en gång, och det tog över två timmar från att jag gjort rent plåten och tills att den var ren igen, på bara en tryckning. Så man trycker ju inte så många bilder, säger Gunnel Lundholm.

– Det är ett svårt hantverk att lära sig, det tar ungefär en vecka per teknik innan man lär sig att hantera det, och sedan ska man få till bilder också. Man måste bli uppdrillad så att det flyter på och man behärskar det, men vi inspirerar varandra, ställer frågor och ger tips, säger Anna Erlandsson.

Brukar ni ha öppet hus så att nyfikna kan prova på?

– Vi har haft öppet hus ibland, men det är alltid jobbigt att stå och arbeta inför en publik, säger Ewa Carlsson.

– För att överleva som konstnär måste man jobba jättemycket och det är svårt att hitta tid för att jobba ideellt och för öppet hus. Men ibland händer det att köpare vill komma till verkstaden för att se hur man gör, och vara delaktig i processen när konstverket blir till, säger Kristina Wrang.

Utställningen ”Tjugosex Grafiker” pågår till och med 17 oktober.

Annons
Annons
Annons