Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Triakel, tradition och trivsel på Jämtstämma

/
  • MittFolk är en storsatsning som Scenkonstbolaget i Sundsvall gjort på folkmusik bland unga musiker och Jämtstämman fick höra smakprov på gruppens glada och livfulla spelstil.
  • Världsbandet Triakel fyllde Brunflologen med sin både  vemodiga och uppsluppna musik, denna gång med fokus på Ulrika Lindholms låtskatt från Frostviken – Janne Strömkvist, Emma Härdelin och Kjell-Erik Eriksson
  • Göran Månsson är en av ledarna för MittFolk som ger unga folkmusiker chansen att utvecklas och spela i ensemble, i helgen spelade de vid Jämtstämman.

Annons

Tätt och intimt och med många fotstamp blev det när Spelmansförbundets Jämtstämma på Jamtli fortsatte på lördagen med gästspel av en av svenska folkmusikens mest framgångsrika exportprodukter, jämtländska Triakel.

Med lättsamma introduktioner spelade sig Emma Härdelin, Kjell-Erik Eriksson och Janne Strömkvist igenom stora delar av senaste skivan som bygger på Ulrika Lindholms låtskatter från Frostviken.

Publiken var inte svårövertal- ad när Kjell-Erik bad om stöd i refrängerna och snart sjöng alla med i kören. Triakel är mycket efterfrågade på kontinenten och gör hälften av sina spelningar utomlands.

Extranumret lät man publiken välja och det blev den småfräcka låten om vad unga och gamla flickor vill göra, en sång som säkert hade rensats bort av den präst som gick hänsynslöst fram bland sångerna hemma hos Ulrikas familj en gång i tiden.

Lördagen bjöd också på allspel där stora delar av publien drog fram sina instrument och äntrade scenen. Både före och efter dess hade ungdomarna i Västernorrlands MittFolk gett ett smakprov på den spelning de bjöd senare under eftermiddag, rytm- iskt och glatt ensemblespel av nio ungdomar.

Vid full sättning består bandet av 15 elever, berättar Göran Månsson, en av två projektledare:

– Scenkonstbolaget i Västernorrland drog igång MittFolk för två och ett halvt år sedan, där ungdomar från hela länet får chans att repa tillsammans minst en gång i månaden med sikte på att kunna framträda som exempelvis här.

– Grundtanken är förstås att stimulera unga folkmusiker att spela och ge dem chansen till just ensemblespel. Vi har inte den sorts musikutbildning som exempelvis Birka erbjuder, men utfallet ha varit väldigt positivt, berättar Göran Månsson, som leder projektet tillsammans med Daniel Ek.

Som avslutning kommer första upplagan av MittFolk inom kort att åka en vecka till Osaka-området i Japan för en veckas spelningar där.

Ungdomarna rekryteras ur särskilda låtverkstäder som Spelmansförbundet i Västernorrland driver, en sorts plantskola för unga musiker. Scenkonstbolaget är ungefär det som här tidigare var länsmusiken.

– Det första projektet är på väg att avslutas nu, men avsikten är att driva det vidare och ta in en ny kull musiker nu.

Ett särskilt uppskattat inslag har varit gästspel av etablerade musiker, senast i våras hade man Hoven Droven på besök och Kjell-Erik Eriksson och Jens Comén var särskilt aktiva i att spela med de unga musikerna.

Både Eriksson och Comén har arbetat som lärare på Birkas folkmusiklinje och minst fyra av de 15 medlemmarna i första upplagan av MittFolk kommer nu att gå på Birka.

– Det känns som ett lyckat sätt att trygga återväxten av folkmusiker i länet.

Leif Olsson är ordförande för Spelmansförbundet i Jämtland och han ser gärna att länskulturen gör motsvarande satsning eller åtminstone letar vägar att stimulera återväxten:

– Intresset för folkmusik går i vågor, men det känns som det är på väg upp just nu.

Jämtstämman har närmare 100 år på nacken, från i fjol prövar man att hålla den på Jamtli:

– Många har lätt att ta sig hit, det finns övernattningsmöjligheter och mat på Hov, jag tror vi blir här fler gånger, det känns bra, säger Leif Olsson.

Själv har han bakgrund i folkdansen och ser gärna att både dans och andra inslag integreras i stämman. Också instrumentmakande vurmar han för. Och den delen uppmärksammades när Spelmansförbundet i år delade ut Lapp-Nils-medlajen till Gunnar Stenmark i Ås.

Gunnar har i många år tillverkat pipor, särskilt Härjedalspipor och har en kundkrets långt utanför landets gränser. Leif karakt- eriserade Gunnar som ”hockeyspelaren från Huddinge som blev riksspelman på Härjedalspipa” och utmärkelsen utdelas för hans sätt att sprida kunskapen om spelpipetraditionen i länet.

Annons
Annons
Annons