Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trovärdigt om uppväxt

/

Särskilt i ungdomsboken kan förlusten av föräldrarna ibland inlemmas i en berättelse om vuxenblivande, en utveckling som påskyndas av att den föräldralöse nu måste ta ansvar för sig själv på ett nytt sätt.

Annons

Valle Wigers
God natt, oktober
X Publishing
Läsålder: Vuxen (men passar utmärkt på Unga Vuxna-hyllan)

Karina Berg Johansson
Den sista utvägen
Rabén & Sjögren
Läsålder: 12-15 år

Det är i en sådan situation Valle Wigers debutroman "God natt, oktober" utspelar sig. (Den marknadsförs för vuxna, men skulle om jag fick välja placeras på bibliotekets Unga Vuxna-hylla) Redan det inledande stycket slår fast att berättarens mamma kommer att dö, men här skapas också olycksbådande frågor. Vem är mannen som leder henne in i döden och varför är det för en gångs skull han fattar hennes hand, trots att de tycks vara ett par?

På nästa sida förs vi bakåt i tiden och får lära känna den unge Adams värld sådan den tedde sig när han som liten pojke flyttade till höghusområdet Landala med sina föräldrar. Det är en värld där fadern inte riktigt är närvarande. Inte nog med att han ignorerar sin son. Han växlar också till synes omotiverat mellan total apati och en aggressivitet som han inte kan kontrollera.

Det är därför mamman som står för någon sorts normalitet i Adams liv, så länge hon finns i livet. Därefter, när Adam blivit föräldralös, ändrar berättelsen karaktär. Hans liv skildras i en allt snabbare hastighet, i takt med att han går mot att bli vuxen. Samtidigt knyts nuet och dåtiden samman genom ständiga tillbakablickar.

Karina Berg Johansson använder sig i Den sista utvägen av ett annat sätt att skildra ensamheten och otryggheten efter att ha blivit lämnad utan sina föräldrar. Huvudpersonen Julie har just förlorat sin mor. Hon skickas till sin moster i Vägsände. Bara namnet ger en hint om att allt kanske inte är som det ska i byn. Och det visar sig med all tydlighet att så är fallet. Boken utvecklas alltmer till en skildring på gränsen mellan realism och fantasi.

Parallellt med att Julie involveras i livet i den lilla byn förstår hon också mer om vilka hemligheter den ruvar på. Så långt är allt gott och väl, men som ibland sker i skräckgenren slår en i sig intressant skildring över i att använda sig av alltför många effekter och övernaturliga inslag som inte känns motiverade.

Likaså tycks flickan ibland förbluffande likgiltig inför moderns död. Förvisso sägs flera gånger att hon sörjer sin mor, men det visas inte i handling. Inte heller verkar de läskiga situationer hon hamnar i sätta några djupare avtryck i hennes sätt att agera.

Den överdrivna användningen av spänningsskapande effekter, i kombination med en persongestaltning som inte känns helt trovärdig, skapar viss förvirring om vad boken egentligen vill säga och gör att helhetsintrycket blir lidande.

God natt, oktober är en dramaturgiskt betydligt mer driven berättelse, där de olika delarna håller ihop från start till mål, samtidigt som berättarstilen anpassas till olika perioder i Adams liv. Som en röd tråd löper också relationen till föräldrarna, som påverkar honom långt efter deras död. Även om Wigers ibland fastnar i onödiga beskrivningar formas hans berättelse till en trovärdig uppväxtskildring som berör.

Annons
Annons
Annons