Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jan-Erik i Sundsbruk vurmar för engelska bilar – byggde en egen Cobra: "Tog nästan tio år"

/
  • Jan-Erik Pettersson från Sundsbruk tar en tur i sin egenbyggda Cobra.
  • Den läckra sportbilen tog nästan tio år att bygga klart.
  • Garaget i sig påminner mer om en salong. På en upphöjning står två bekväma skinnfåtöljer med en kristallkrona över, och på väggen hänger en förgylld spegel omgiven av två lampetter.
  • MG:n importerades som skrot från Florida.
  • Cobrans avgasrör sitter på bilens sidor.
  • Ett serveringsfat dekorerat med ekollon pryder Cobrans luftrenare.
  • Medan hastighetsmätaren går motsols går varvmätaren medsols – något som gör att de

Jan-Erik Pettersson i Sundsbruk har alltid haft en förkärlek för engelska bilar.
I hans garage står både en MG och en egenbyggd AC Cobra.
– Det tog nästan tio år att bli klar med Cobran – man får ta de grejor man får tag i och bygga om, säger han.

Annons

Utifrån ser det ut som vilket garage som helst.

Men när Jan-Erik öppnar dörren är det som att komma in i en salong.

Läs också: Buick från Sundsvall vann "Sveriges snyggaste bil 2016"

Väggarna pryds av tavlor och en vacker spegel i guld omgiven av två lampetter. Ovanför sittplatsen med två bekväma läderfåtöljer hänger en kristallkrona, och det finns både tv och grammofon.

– Jag byggde garaget 1995, och jag tillbringar ganska mycket tid här, berättar Jan-Erik.

Här inne står också hans två engelska bilar samt en Mercedes 250 från 1967.

– Den hade jag som bruksbil på 70-talet. Jag sålde den för 20 år sedan, men sedan köpte jag tillbaka den. Den fyller 50 nästa år, säger han.

Även om Mercan är en riktig pärla, är det de två sportbilarna Jan-Erik gillar bäst.

MG:n, som är en 75:a med beteckningen B, importerades som skrot från Florida.

– Jag köpte den osedd under en presenning – allt jag visste var att det var en MG, berättar Jan-Erik.

Han har totalrenoverat bilen, bytt skärmar och satt in en ny motor och den ser ut som ny.

– Jag brukar använda den ganska mycket på sommaren. För 15 år sedan körde vi den på semester i Skottland. Den rymmer mycket mer bagage än man kan tro, säger Jan-Erik.

Läs också: Rockabilly night med bilar, musik och nostalgi

En bil som han länge varit extra förtjust i är AC Cobran.

– AC var en bil som ursprungligen tillverkades i England. När amerikanen Shelby Cobra tog upp konceptet och började stoppa in amerikanska V8-motorer i dem, blev bilarna väldigt populära, berättar Jan-Erik.

I början av 2000-talet fick han höra att en person i Sundsvall köpt plasten och tillverkat en del av ramen till en Cobra, men sedan lessnat.

– Jag nappade direkt och köpte hans grejor och började bygga min egen Cobra, säger Jan-Erik.

Läs också: Street Meet avslutades med cruising i Sundsvall – se de läckra bilarna här

Bygget tog mellan sju och tio år.

– Jag var ju tvungen att beställa en hel del grejor, och det var långa väntetider. Växellådan beställde jag från USA, och motorn var bara ett råämne som jag fick lämna in för borrning och slipning, berättar Jan-Erik.

Han fick improvisera en hel del.

– Bakaxeln kommer till exempel från en Jaguar, förklarar Jan-Erik.

Varvräknaren och hastighetsmätaren är specialbeställda från England.

– Medan hastighetsmätaren går motsols, går varvmätaren medsols – så att de möts. Lite löjligt kanske, men jag ville ha det så, säger Jan-Erik.

Det är inte ofta han kör Cobran.

– Den har ju ingen sufflett, så det måste vara bra väder för att man ska kunna vara ute med den.

Nu funderar han på att sälja Mercedesen och köpa en 40-talsbil.

– Det kan bli så. 40-talsbilarna är roliga, säger han.

Annons
Annons