Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mediestrateg: Få politiker är bra på att använda sociala medier

/
  • – Vi måste vara med överallt. Vi måste göra det vi alltid ha gjort och det nya med sociala medier, säger Katarina Nyberg Finn.
  • – Den är bra att kolla Facebook på, säger Håkan Larsson om sin iPad.

2010 skulle bli året då partierna tog sig till väljarna genom de sociala medierna. Men effekten uteblir.

– Politikerna är dåliga på att agera i realtid, säger Brit Stakston, mediestrateg på JMW.

Annons

Twitter frågar sina användare vad som händer just nu. Facebook frågar sina fyra miljoner svenska medlemmar var de gör.
Det är bara två av de sociala medier som finns idag. Hit skulle politikerna ta diskussionerna och budskapen inför valet.
– Det har fullkomligt exploderat det här valåret. Det är ett sätt att få en aktiv medborgardialog, säger Brit Stakston.
Fredrick Federley (C) och Gudrun Schyman (F!) brukar ofta nämnas som exempel på politiker som är närvarande och framstående inom de sociala medierna.
Men det är långt ifrån alla som förstått vitsen med att synas och diskutera på de olika plattformarna.
– Politikerna är ofta fast i megafonrollen. Det gäller att ha örat ut, säger Brit Stakston.
Riksdagskandiderande Håkan Larsson (C) är en av de i länet som är flitig med att uppdatera sina olika profiler och bloggar.
– Jag skaffade facebook julen 2008-2009 mest för att se vad barnen hade för sig. Nu är jag mer aktiv än dem, säger han.
Han tycker att de sociala medierna är ett bra komplement till artiklar och möten. Men att det bara är en liten del i valarbetet.
– Det är lätt att överdriva betydelsen. Men det är här för att stanna, säger han.
Även kommunalrådet Katarina Nyberg Finn (S) i Östersund har en uppdaterad blogg. Något som hon beskriver som ett sätt att få skriva av sig på, och dela med sig av sina politiska funderingar.
– Förhoppningsvis når mina tankar ut. Men det är samtidigt något jag inte lägger så stort fokus på, säger hon.
Både Håkan Larsson och Katarina Nyberg Finn berättar att de följer andra bloggar, men att de oftast är politiska. Något som är vanligt bland politiker.
– Idag finns en stark politisk bloggosfär, men var är väljarna? Politikerna är fokuserade på att länka till varandra mer än att nå väljarna på gatan. Man måste tänka på vad som är relevant för dem, säger Brit Stakston.
Och då är det många politiker som inte diskuterar det Twitter och Facebook frågar efter.
– Det är ofta tråkiga beskrivningar av möten och sammanträden istället för personliga kommentarer om vad som händer här och nu på riksnivå , säger Brit Stakston.

Andra röster om politik och sociala medier


Vad betyder sociala medier för dig?
– Jag Twittrar och skriver på Facebook flera gånger om dagen. Jag bloggar på partibloggen ganska ofta, säger Pär Jönsson (M), i Östersund
– Jag har semester. Det är sommar nu och det finns annat som tar upp min tid, säger Eva Hellstrand (C), kommunalråd i Åre.
– Bloggen är ett bra sätt att föra fram personliga åsikter. Det blir en bra diskussion om det kommenteras. Facebook betyder otroligt mycket för mig för där kan jag dela och ta del av information, särskilt från andra inom Miljöpartiet, säger Karin Thomasson (MP), i Östersund.

Vad tror du att sociala medier har för betydelse inför valet?
– Det får väl var och en känna själv, säger Eva Hellstrand.
– Jag tror att det är mer för oss som håller på med politik. Men att nå nya väljare tror jag inte vi kan, säger Karin Thomasson.
– Det är ett sätt att nå ut, men det ersätter inte det traditionella valarbetet, säger Pär Jönsson.

Annons
Annons
Annons