Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skattechock befaras för bilister

/

Miljömålsberedningens slutbetänkande innebär en "skattechock" för de svenska bilisterna, enligt branschorganisationen Bil Sweden. (TT)

Annons

Slutbetänkandet överlämnades i dag till regeringen.

– Miljömålsberedningen är skriven av dem som bor i centralort, som Stockholm, Malmö och Göteborg. Det höga bensinpriset som beredningen innebär kommer dessvärre att slå mot personer som bor på landsbygden, säger Bertil Moldén, vd vid branschorganisationen, Bil Sweden, till TT.

Som tidigare är känt har partierna nått brett samförstånd om att Sverige ska ha ett netto nollutsläpp av klimatpåverkande utsläpp år 2045. Beredningen föreslår också etappmål, en utsläppsminskning på 63 procent 2030 och på 75 procent 2040.

– Det glädjer mig att Sverige nu fått ett brett parlamentariskt stöd för höjda ambitioner på klimatområdet, säger bistånds- och klimatminister Isabella Lövin (mp).

Hon uppger att Sverige nu kan bli ett av de första fossilfria välfärdsländerna.

Se också: Vi listar 293 bilträffar i sommar – och här är de 10 största och bästa i Sverige

Ett delmål är att Sverige minskar utsläppen i transportsektorn med 70 procent fram till 2030.

– Det är centralt för att nå etappmålet för 2030, säger beredningens ordförande Anders Wijkman.

För att nå målet för inrikes transporter så behövs en mycket större användning av biodrivmedel, energieffektivare fordon och satsningar på kollektivtrafik. Wijkman uppger också att koldioxidbeskattningen är ett "ankare" för strategin att nå målen.

– Vi menar att man ska använda koldioxidbeskattningen proaktivt, säger Wijkman.

Han anser att det behövs en uppgörelse om koldioxidbeskattningen och/eller ett kvotpliktsystem som innebär att drivmedelsförsäljare måste sälja en viss andel biodrivmedel

Läs mer: Rekordförsäljning av bilar i maj – här är bilmodellen som sålde bäst

Wijkman uppger att det är svårt att bedöma samhällsekonomiska konsekvenser, men nämner att en bedömning är att BNP kan bli 0,2 procent lägre 2030 än vad det annars skulle vara. Han påpekar dock att då finns inte andra positiva effekter av klimatomställningen med i beräkningarna.

Enligt Bil Sweden kommer beredningens utsläppsminskningsambitioner att innebära bensin- och dieselpriser på över 20 kronor litern.

Bil Sweden hänvisar till en analys som statliga Konjunkturinstitutet (KI) nyligen lämnat till beredningen. I analysen skriver man att den totala kostnaden för att nå klimatmålet underskattas "potentiellt kraftigt".

– Vi har gjort en analys utifrån de förutsättningar som Miljömålsberedningen presenterat, säger Björn Carlén, miljöekonom på KI.

Även Motorbranschens riksförbund (MRF) talar i ett pressmeddelande om att "brutala skattehöjningar" väntar Sveriges bilister. Man hänvisar till att beredningen sannolikt kommer att föreslå en kraftig höjning av koldioxidskatten vilket automatiskt skulle innebära mycket högre drivmedelspriser.

– Vi har inte landat i några koldioxidskattenivåer, säger Wijkman.

Han påpekar att det generellt är problematiskt med den typ av analyser som KI gjort eftersom de aldrig tar med alla förändringar i samhället.

Annons
Annons
Annons