Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säsongens sämsta race för Marcus Ericsson – långt efter teamkompisen: "Jag förstår inte varför"

Marcus Ericsson startade näst sist i Malaysias GP, hade ingen fart alls i sin Sauberbil – och var klart distanserad till och med av teamkompisen. Slutade på 18:e plats, överlägset sist av alla som tog sig i mål.
– Jag hade ingen fart i mina grejer. Jag vet inte vad som är fel, säger Örebroföraren till Viasat.
Max Verstappen vann efter att ha kört om Lewis Hamilton redan på fjärde varvet – men britten utökade ändå sin VM-ledning när Sebastian Vettel blev fyra.

Annons

Marcus Ericsson hade en tröstlös dag, var klart långsammast av alla förarna i Malaysia.

SE OCKSÅ (PLUS): Studio F1: "Måste börja prestera igen – annars kan formel 1-karriären vara över redan i höst"

Red Bull-föraren Max Verstappen tog segern efter att ha tagit sig förbi Mercedes Lewis Hamilton redan på fjärde varvet och sedan dominerat racet – men britten var ändå den stora vinnaren i Malaysias eftersom andraplatsen innebar att han drygade ut sin VM-ledning till tyske Ferrariföraren Sebastian Vettel ytterligare.

Vettel stod ändå för tävlingens prestation när han, från sista startruta efter motorproblem i lördagens kval, tog sig hela vägen upp till fjärdeplatsen från 20:e startruta. En viktig skademinimering – men i VM-sammandraget tappade Vettel ändå sex poäng ytterligare mot Hamilton, som nu har en ledning på 34 poängs marginal med bara fem race kvar att köra. Red Bulls Daniel Ricciardo blev trea, före Vettel, och tog in fem av de 50 poäng Mercedes Valtteri Bottas hade tillgodo i kampen om tredjeplatsen i VM-sammandraget.

Max Verstappen tog sin första F1-seger i Barcelona förra året, i sitt första race för Red Bull. Andra segern fick 20-åringen vänta nästan 1,5 år på, men på söndagen kom den i Malaysias GP.

Örebroföraren Marcus Ericsson hade en ny, tröstlös dag på jobbet. Den här gången var han inte bara tre–fyra sekunder per varv långsammare än tätbilarna, vilket är standard på grund av den Ferrarimotor av 2016 års specifikation som Sauber kör runt med, utan därtill halvsekunden bakom teamkompisen Pascal Wehrlein. Ericsson låg redan sist när alla andra hade varit i depå, och när till sist även han själv gick in och bytte däck, och la på de supermjuka efter 39 av 56 varv, kom han ut nästan halvminuten bakom teamkompisen. En oändlighet i sammanhanget.

– Det var inget bra race. Jag gjorde en bra start, fajtades hårt med Pascal de första fem–sex varven, men sedan var det likadant som i går: Jag hade ingen fart i mina grejer. Jag vet inte vad som är fel, sa Ericsson, som var ovanligt fåordig i intervjun med Viasat efter racet.

– Vi brukar alltid vara inom någon tiondel. Men nu, både i kvalet och racet, har jag varit en halvsekund långsammare per varv. Vi måste titta på vad det beror på, för oftast ... Jag menar ... Nej, jag förstår inte varför det är så.

LÄS MER (PLUS): Så var racet – läs ikapp direktrapporten här

Kimi Räikkönen rullades in i garaget, kom inte ens till start i Malaysias GP.

Den ende som hade en ännu jobbigare dag än Ericsson var Kimi Räikkönen, som inte ens kom till start. Finländaren, som kvalade som tvåa och hoppades kunna utmana om sin första seger på 90 race, fick problem med turbon i sin Ferrari på rekognoseringsvarven, rullades in i garaget och kom aldrig ut därifrån.

Den ende som därefter bröt racet var Toro Rossos Carlos Sainz Jr, som fick tekniska problem halvvägs och aldrig kom ut från sitt depåstopp.

Därmed blev Ericsson alltså 18:e, men klart sist, medan Wehrlein tog målflagg som 17:e bil.

Ericsson är den ende av de 20 ordinarie förarna i årets VM-tabell som ännu inte tagit poäng, och han sitter liksom Wehrlein på ett utgående kontrakt med Sauber.

Nästa race körs på klassiska Suzukabanan i Japan redan på söndag.

Annons
Annons
Annons