Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skandalen i depån – Marcus Ericsson fick fel däck: "Det blev panik"

Superdramatik vid starten och ett stort misstag från Sauber i ett depåstopp.
Formel 1-tävlingen i Singapore blev en strulig historia för Marcus Ericsson.
Mekanikerna satte på fel däck på Örebroförarens bil på 29:e varvat – och sedan kraschade han och tvingades bryta.
– Det är inte bra att göra två sådana misstag på en helg, säger Ericsson till Viasat.

Annons

Marcus Ericsson hade många svåra problem under loppet i Singapore.

Regnet började dugga över formel 1-banan i Singapore med 20 minuter kvar till start av den 14:e VM-deltävlingen. Och sedan vräkte det ner. Aldrig tidigare hade en F1-tävling startat under regniga förhållanden i Singapore.

– Om det blir ordentligt med regn så kommer det bli svårkört, och det gynnar oss som är långt bak. Så det är absolut det bästa senariot för vår del. Om regnet kommer kan allt hända, sa Marcus Ericsson, som startade sist, till Viasat.

Det var som upplagt för drama. Och drama blev det verkligen, direkt i starten.

SE MER (+) Konspirationen om Marcus Ericssons framtid i Sauber: "Vill man satsa så mycket pengar?"

Längst fram i pole position stod Sebastian Vettel, och bakom honom Max Verstappen och Kimi Räikkönen. När lamporna släcktes försökte de båda Ferrari-förarna att stänga Red Bull-föraren Verstappen genom att minska gapet mellan dem. Det gjorde att alla tre kraschade våldsamt in i den första kurvan.

Ferrariförarna Kimi Räikkönen (nummer sju) och Sebastian Vettel (nummer fem) kraschade in i varandra och tog Max Verstappen med sig i fallet under starten i Singapore.

I och med den stora smällen gick VM-ledaren Lewis Hamilton, Mercedes, bekvämt förbi, från sin femteplats till ledningen. Även Fernando Alonso, McLaren, fick sig en smäll som gjorde att golvet på hans bil trasades sönder och att även han fick bryta loppet.

Inledningsvis körde hälften av förarna på de blå regndäck med grövre mönster, däribland de båda Sauberförarna Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein. Resten tog gröna intermediate-däck med mindre mönsterdjup.

LÄS MER: Så var racet: Läs ikapp direktrapporten här!

Men under loppets gång, när regnet slutade och banan började torka, började tätförarna byta till supersoft. Marcus Ericsson, som gjorde bra tider på sina regndäck, gick då in i depån på varv 29 för att byta till supersoft – men då gick allt fel: Mekanikerna i Saubergaraget satte i stället på ett set softdäck. Däck som inte erbjöd något grepp, som var helt okörbara, och som tvingade Ericsson i depå bara fem varv senare för att få på de tänkte supersoftdäcken. Ett misstag som lär ha kostat ett 40-tal sekunder, och plötsligt var Ericsson långt bakom alla motståndare utom egna teamkompisen Wehrlein.

– Det blev något fel där, de satte på fel däck. Det var synd då vi förlorade väldigt mycket tid. Innan det hände hade jag ganska bra fart. Tanken var att sätta på ultrasoft vid det stoppet, men sedan tog det en sådan lång tid för mekanikerna märkte att det var fel däck som de hade satt på innan. Så det blev panik och ingen visste vad de skulle göra. Så då stod vi där i tio sekunder och sen skickade de ut mig, säger Ericsson till Viasat.

Efter den stora skandalen i Sauber så tappade Ericsson mer och mer tid ute på banan.

– Soft gick ju inte att köra med på det halvblöta väglaget så jag fick åka några varv och halka runt och sen åka in igen på ultrasoft. Där förlorade vi mycket.

Ericsson gick upp till en elfteplacering som bäst innan misstaget med däcken. Men med bara halvtimmen kvar att köra – racet gick till maxtiden två timmar och bröts då efter 58 varv i stället för tänkte racedistansen 61 – kraschade han i en smal passage mellan kurva tolv och tretton. Och där blev han stående tills en bärgningsbil kom till undsättningen.

– Jag tappade bakändan som jag gjorde i går på träningen. Det är inte bra att göra två sådana misstag på en helg.

Men att det var ju strulet med däcken som ledde fram till kraschen trodde inte svensken.

– Nä, jag laddade så hårt jag kunde och försökte ta ikapp på de som låg framför och försökte hålla takten. Men vår bil är svår att köra på gränsen med även fast jag hade en bra fart både i blött och i torrt. Men tyvärr gick jag över gränsen.

Otroligt frustrerande och fortfarande ingen poäng för Ericsson i F1 sedan den 6 september 2015.

– Det är klart att jag blir frustrerad speciellt när jag tyckte jag gjorde ett bra race upp till den punkten. Men i och med det felstoppet så tappade vi så mycket. Men det är bara och nollställa och forsätta göra bra ifrån sig efteråt.

Vann gjorde Lewis Hamilton efter en storslagen körning, tätt följd av Daniel Ricciardo som blev tvåa och sedan kom Valtteri Bottas in på en tredjeplats. Wehrlein slutade på tolfte plats, sist av bilarna som tog målflagg.

Annons
Annons
Annons