Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Inlandsbanan blir avgörande nyckel – ska sammankoppla LKAB och Nordkalk

Intresset för godstrafik på Inlandsbanan växer.
Just nu körs testtåg med kalk från Orsa till Gällivare och sedan körs makadam söderut igen.
– Det är en jättemöjlighet, säger Peter Ekholm som är vd på Inlandsbanan.

Nordkalk, som till stor del är kända för kontroverserna på Gotland, har även en gruva i Orsa och därifrån vill de leverera kalk till LKAB i Gällivare. Det är där Inlandsbanan kommer in i bilden.

– Att köra kalk norut och sen tomma tåg ner igen skulle inte fungera kostnadsmässigt, förklarar Peter Ekholm som är vd på Inlandsbanan.

Men nu kan det har löst sig, de kan nämligen köra söderut med makadam, eller gråberg, och sälja till olika kunder längst vägen.

– Det gäller 60 långa, tunga tåg per år, fortsätter Peter Ekholm.

Enligt honom finns det en framtid i makadamförsäljningen, som antingen sköts via LKAB eller direkt av Inlandsbanan, eftersom det kommer behövas i framtidens bostadsbyggande.

LÄS ÄVEN: Då kan Inlandsbanan få persontrafik året runt: "Har mött positiva reaktioner"

Peter Ekholm, vd på Inlandsbanan.

– Det är oerhört intressant, vi vill vara en del av Sverigeförvandlingen.

Just nu körs testtåg mellan Orsa och Gällivare med kalk och makadam. Innan leveranserna kan dra igång på allvar så ska Inlandsbanan få bättre vagnar som går att lasta av på fler ställen samt arbeta upp fler långsiktiga kunder.

LÄS ÄVEN: Inlandsbanans nya framtidsplan

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons