Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Kommunen har undersökt de tillväxthinder som Östersundsföretagare ser

+
Läs senare
/
  • Thomas Fransson är konsult, Maria Stenhammar är näringslivssekreterare på Östersunds kommun och Camilla Hassberg äger macken Gulf i Östersund.

Svårigheten att få banklån, problemet att hitta rätt folk, långdragen handläggning av ärenden, stora geografiska avstånd och oron för Östersunds stadskärna. Det är några av sakerna som företagare i Östersund funderar på när det gäller hur deras företag ska kunna växa.

Under hösten har Östersunds kommun gjort en stor undersökning bland företagare.

Det är kommunen som har betalat för undersökningen, men den är utformad ihop med Företagarna Östersund.

– Syftet är att ta reda på vilka hinder som företagen ser för att kunna växa, säger Maria Stenhammar, näringslivssekreterare på kommunen.

Konsulten Thomas Fransson, som har gjort undersökningen, menar att det handlar om att få veta mer om företagarens verklighet.

En av alla företagare i kommunen är Camilla Hassberg som äger macken Gulf i Östersund. Hon är även vice ordförande för Företagarna Östersund.

Hon tycker att det är kul att kommunen verkligen vill veta vilka hinder som finns och vad kommunen skulle kunna göra för att underlätta för företagaren.

I sitt arbete som mackföreståndare har hon en hel del kontakt med kommunen när det gäller olika tillstånd och kontroller.

– Det kan vara bökigt och ta lång tid, säger hon, men tillägger att hon har sett en positiv förändring på senare tid.

Maria Stenhammar från kommunen berättar att handläggare har genomgått coachning för att bli bättre i sitt jobb mot företagare.

Camilla Hassberg berättar också att när hon har hört av sig till kommunen med frågor har hon alltid fått snabba svar och hjälp.

Men förutom den direkta kontakten mellan företagare och kommun kan även kommunen vara behjälplig på andra sätt. Till exempel genom att informera – kanske särskilt nyföretagare – om hur myndighetssvängen fungerar och även ha träffar om hur man ska gå tillväga när man ska besöka en bank, till exempel för att söka om ett lån. Eller skapa forum där banker och företagare kan träffas, berättar Maria Stenhammar.

Just banklån är något som en hel del företagare ser som ett hinder.

– Det kan vara svårt att få finansiering för småföretagare. En annan sak som ofta nämns är svårigheten att hitta rätt kompetens till sitt företag, säger Thomas Fransson.

En sak som Camilla Hassberg lyfter fram som ett möjligt hinder är geografin. I ett glesbygdslän som Jämtland kan avståndet till kund ibland vara ganska långt.

Väntat nog har många företagare i undersökningen tagit upp den ständiga frågan om Östersunds centrum kontra områden som Lillänge.

– I enkäten framkom det tydligt. Det finns mycket känslor och oro om det, säger Thomas Fransson.

Han upplever – utifrån undersökningen – att parkeringsfrågan är något som kan hindra handeln i centrum, men också att det kan behövas mer aktiviteter i centrum för att locka kunder.

Camilla Hassberg håller med om parkeringarna.

– Det är tufft att parkera i centrum. P-huset räcker inte till. Och det är svårt att köra bil i centrum, säger hon.

Thomas Fransson tror att Östersund kan vara ett handelsnav som kan locka kunder i en radie på 20 mil.

– Men då kan det inte vara stängt i city på söndagar, säger Thomas Fransson.

Läs också:

Butik i Lillänge i konkurs – blev offer för överetableringen

Hon fick priset när handlarna hyllade sina egna

Siba öppnar butik i Lillänge – 10 nya jobb till Östersund

Anette Tandberg blir ny vd för Destination Östersund

Annons
Annons
Annons
Detta är en annons