Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Lokalt bryggeri i tuff match mot Systembolaget – deras superhjältar får nobben

+
Läs senare
/
  • Etikett med polisen och en uppblåsbar krokodil på stranden. Refuserades då polisen har yrkeskläder på sig (rimligt kanske, står i bolagets etikettmanual att det inte är lämpligt), en strand syns i bakgrunden (man ska inte få för sig att dricka öl är något som man ska göra på stranden, det kan vara farligt och uppmuntrar till ett alltför avslappnat drickande) samt att den hänvisar till ett projekt vi är på väg att starta som heter
  • Etikett med superhjältinna som står på ångaren Thomee och ska fånga sjöodjur.  Nekades då den
  • Även här etikett med superhjältinna, men nu på sjörövarskepp. Nu har vi så att säga försökt få dem att fatta att det handlar om fiktion genom att lägga till ett sjörövarskepp till vår superhjältinna. Svaret blev:
  • De lokala öl-bryggarna Love Brande och Jesper Jemtehed är i konflikt med Systembolaget som inte vill acceptera deras öl-etiketter.
  • De lokala öl-bryggarna Love Brande och Jesper Jemtehed är i konflikt med Systembolaget som inte vill acceptera deras öl-etiketter.

Två lokala öl-producenter går nu en tuff match mot Systembolaget. Orsaken är att Systembolaget nobbar det lokala bryggeriets etiketter.

Systembolaget har tuffa regler för hur en öletikett får utformas. Det är något som slår hårt mot de två lokala öl-producenterna Jesper Jemtehed och Love Brande som brygger öl i liten skala i Brunflo.

Bryggeriets utformning av etiketterna bygger på ett tema kring "superhjältar". Här finns en polis i uniform på en etikett, en kvinna i fören på ångaren Thomée på en annan. Men etiketterna har hittills fått kalla handen av Systembolaget.

– Med våra etiketter har vi velat lyfta fram gamla kompisar. Vi känner en polis som vi gillar och tyckte han skulle vara kul att ha med på etiketten exempelvis. Men där anser Systembolaget att det inte passar sig med folk i uniform på etiketterna, säger Jemtehed.

En annan etikett visar en kvinna i fören på ångaren Thomée. Men inte heller den föll Systembolaget på läppen.

– Vi ville göra en lokalt förankrad etikett, men flickan i fören på Thomée ansågs stå i en alltför "riskfylld miljö", alltför nära relingen, berättar Jemtehed.

Och att Jemtehed& Brande bytte ut ångaren Thomée mot ett piratskepp för att ge mer intryck av ren fiktion hjälpte inte. Svaret blev återigen nej från Systembolaget.

– Systembolaget har ett regelverk som vi inte har följt, så enkelt är det. I ärlighetens namn står det klart hur etiketter får utformas. Nu gäller för oss att gilla läget och böja sig för överheten. Även om regelverket är lite fjantigt, säger Jesper Jemtehed.

---

Mer om öl:

Lista: Här är de 100 mest sålda ölen under 2015

Efter tolv år - Spendrups nu störst på Systembolaget

Extrarent tyskt öl fyller 500

Äntligen! Nu finns ÖP som app. Ladda ner här, till Iphone eller till Android !

Annons
Annons
Annons