Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Debatt: Åsling (C): Regionala satsningar på infrastruktur driver utveckling i hela landet

/
Debatt

Välfungerade och pålitliga tågförbindelser är en förutsättning för att människor ska kunna bo, jobba och driva företag i hela landet och är viktiga för att minska transportsektorns klimatutsläpp. För Centerpartiet handlar det om att hela landet ska leva.

Bättre järnvägsunderhåll och bra regionala järnvägar är nödvändiga för att komplettera de ordinarie stambanorna.

I Jämtlands län har vi flera exempel på järnvägar som har potential att utvidga arbetsmarknadsregionen, stärka turismnäringen och skapa tillväxt. Satsningar skulle bidra till förbättrad framkomlighet för såväl gods- som persontrafik.

Jag tänker på Inlandsbanan som sträcker sig genom vackra landskap från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr. Banans utveckling är en fråga som är större än själva järnvägen, det handlar om att tillvarata och utveckla inlandets potential.

Jag tänker också på behovet av att sätta upp tydliga mål för infrastrukturinvesteringar. Det vore rimligt att möjliggöra trafik mellan Östersund och Stockholm på fyra timmar eller Östersund–Trondheim på mindre än två timmar.

Det finns en alltför traditionell syn på hur infrastruktur ska finansieras, nämligen via statens budget. Centern anser att vi måste öka samfinansierandet av infrastrukturprojekt och öppna för nya former av finansieringsmetoder.

Infrastrukturinvesteringar behöver ett ökat inslag av offentlig-privat samverkan.

OPS innebär att en form av offentlig upphandling tillämpas där ett privat företag eller konsortium kan tilldelas uppdraget att finansiera, bygga och under en längre tid driva en offentlig nyttighet, exempelvis en järnväg. Internationellt, och även inom landet, hittar vi flera exempel på OPS-lösningar, exempelvis Arlandabanan och Öresundsbron.

Centerpartiet har under flera år drivit på att Trafikverket skulle få i uppgift att satsa på minst tio OPS-projekt.

Regeringens egen utredning föreslår nu att minst tre OPS-projekt bör prövas och det är en bra början. Vi har bland annat föreslagit Inlandsbanan och en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

Inlandsbanan är ett utmärkt projekt som lämpar sig väl för investeringar och fortsatt utveckling via OPS. Genom att utveckla Inlandsbanan minskar sårbarheten för hela landets godstransporter och möjligheten att flytta gods från väg till järnväg ökar.

En utvecklad Inlandsbana skulle ge företagare i inlandet bättre förutsättningar att konkurrera inom Sverige såväl som på en exportmarknad.

I takt med ett ökat behov av godstransporter, inte minst de stora biomassatillgångarna norr, kan Inlandsbanan fylla en viktig roll som komplement till den bottniska kustkorridoren och stambanegodsstråket.

Per Åsling (C)

riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons