Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

DEBATT: Bygg järnväg mellan Sveg och Röros

Debatt

Det finns tankar på att starta reguljär trafik mellan Mora och Östersund på Inlandsbanan från slutet av 2019. Detta kommer att möjliggöra helt andra förutsättningar för boende och turistnäringen än dagens förhållande.

Resandet kan utvecklas ännu mer med bra anslutningar till Inlandsbanan. En ny järnväg mellan Sveg och Röros kan vara en idé.

Om detta realiseras kan Sveg utvecklas till en viktig knutpunkt för kollektivresandet i Härjedalen. Det är mycket viktigt att trafiken knyts samman med fjärrtrafiken i Mora och Östersund.

En järnväg mellan Sveg och Röros bör dras via Vemdalen, Hede och Funäsdalen till Röros. I Funäsdalen ansluter bussar till/från bland annat Bruksvallarna och Ljungdalen.

Förutom de stora turistmålen i Härjedalen nås Trondheim och Oslo med betydligt bättre förutsättningar och kortare restider än i dag. Dessa områden knyts samman till Härjedalen. Det möjliggör utveckling av Härjedalen till ett verkligt attraktivt område.

Trondheim är ett av Europas starkaste tillväxtområde som med detta förslag nås på knappt fem timmar. Oslo med Nordens näst största flygplats nås på mellan sex och sju timmar. Med en ny modern järnväg kan restiden förkortas.

Förutom goda förbindelser som gör det lätt att nå Härjedalen skapar det arbetstillfällen, vilket är av stor vikt i glesbygden. Den nuvarande urbaniseringen måste bromsas.

Förutom persontrafik finns en potential att utveckla godstrafiken på järnväg. I Trondheim och Oslo kan tågtrafik knytas samman med sjöfarten.

En järnväg mellan Sveg och Röros kan knyta ihop delar av norra Sverige med bland annat Osloregionen. Internationella flygrutter till Oslo skapar goda anslutningar till Härjedalen med järnvägen.

Det måste ligga i regionens intresse att locka turister och utveckla Härjedalen. Finansiering kan ske med olika modeller. OPS kan vara ett alternativ, EU-bidrag ett annat.

Alla dessa alternativ kan tillsammans ge goda förutsättningar för att utveckla Härjedalen till en attraktiv region både för boende och turister.

Christer Wilhelmsson

Inlandsbanans vänner

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons