Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Entreprenörer är viktiga för tillväxt och arbetstillfällen

Debatt

Annons

Att ha en tydlig entreprenörskaps- och innovationsprofil på den regionala politiken är sannolikt den bästa investeringen för fortsatt tillväxt och nya arbetstillfällen.

Global Entrepreneurship Monitor, GEM, undersöker årligen attityder, aktiviteter och ambitioner om entreprenörskap. Årets svenska GEM-rapport visar att 7,6 procent av den svenska befolkningen är involverade i entreprenörskap.

För att jämföra entreprenörsviljan på regional nivå har vi slagit ihop 2015 och 2016 års mätningar med syftet att öka antalet observationer per län och därmed minska osäkerheten i resultaten; riksgenomsnittet 2015–2016 är 7,3 procent.

Vad spelar in när det gäller regionalt entreprenörskap? Flera faktorer är viktiga, till exempel regionala företagskulturer och normer, men också stödvolymer till entreprenöriella aktiviteter.

Det är troligt att Smålands starka entreprenörs- och småföretagskultur ligger bakom Jönköpings och Kronobergs framskjutna placeringar, medan en tänkbar anledning till Gotlands topplacering är ett betydande stöd per capita till länet.

Norrlandslänen, inklusive Jämtland, som placerar sig ungefär i mitten, har också betydande stödnivåer medan storstadsregionerna får lägst stöd per capita.

I Jämtlands län är 7,9 procent av befolkningen, strax över det nationella genomsnittet, engagerade i att starta eller driva ett ungt företag. Närliggande Västernorrland ligger på ungefär samma nivå medan entreprenörsviljan i både Västerbottens och Dalarnas län är lägre.

I rapporten framkommer att nivån på entreprenörskapet är något lägre i län med sämre företagsklimat. Sambandet är inte speciellt starkt, vilket troligen kan förklaras av att en entreprenör ofta stannar på en viss plats på grund av etablerade sociala nätverk, födelseort och familj, trots att företagsklimatet upplevs undermåligt.

Men ett bestående svagt företagsklimat över tid riskerar leda till minskad entreprenöriell aktivitet.

Företagsklimatet är något som regionala beslutsfattare har möjlighet att påverka för att både behålla befintliga och växande företag och för att skapa förutsättningar för nyföretagande.

Lyckas man locka ett nytt kunskapsintensivt företag till regionen har forskning visat att det för med sig stora sysselsättnings- och spridningseffekter; varje nyanställd högutbildad generar på sikt tre–fem nya arbetstillfällen i regionen.

Framgångsrika företag kommer förr eller senare in i ett skede då skatter har betydelse för företagets framtida utveckling och expansion. I dag måste ett stort antal skatter ses i ett globalt perspektiv när rörligheten hos kapital, teknik, humankapital och entreprenörskap har ökat.

Det räcker inte med att näringsministern är engagerad i företagarfrågor. Om Sverige ska lyfta till nya entreprenöriella höjder måste även finansdepartementets ledning ta till sig betydelsen av entreprenörskap och innovation.

Pontus Braunerhjelm, forskningsledare Entreprenörskapsforum och professor KTH, Carin Holmquist, professor Handelshögskolan i Stockholm, Ylva Skoogberg, projektledare Entreprenörskapsforum, Per Thulin, forskare Entreprenörskapsforum och ekon dr KTH

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons