Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Fler turister kan ta tåget till Jämtland med dubbelspår längs kusten

Annons

Turistnäringen är en växande bransch i Sverige. Antalet gästnätter ökar och allt fler besökare, både svenska och utländska, upptäcker vad vårt land har att erbjuda. Inte minst gäller det här Jämtland – ett välkänt resmål, uppskattat för hisnande natur, betydande kulturliv, prisat mathantverk och skidorter i världsklass.

Och Jämtland som turistdestination har potential att bli en ännu större. När turistrådet Visit Sweden frågade 16 000 potentiella besökare från elva länder vad de sökte i Sverige framhölls den hälsosamma svenska livsstilen.

Och här ligger många av länets projekt helt i rätt linje, som satsningen på träningsturism och utvecklingen av Östersund som aktiv sommarstad.

Det är sannolikt att många utländska besökare som vill leva sunt på semestern också föredrar att själva resan är sund och miljövänlig. Då är tåget det självklara alternativet.

Problemet är att Norra stambanan skär genom en alltför glesbefolkad del av landet, vilket innebär en lika gles tidtabell. Alternativet, att resa norrut längs kusten med byte i Sundsvall, är en långdragen historia med restider på över sex timmar.

Det beror på att Ostkustbanan mellan Härnösand och Gävle inte håller måttet. Den utgör nämligen Sveriges längsta och mest belastade flaskhals – ett 27 mil långt enkelspår som stryper järnvägsflödet mellan södra och norra Sverige.

Men med ett dubbelspår på järnvägen mellan Härnösand och Gävle skulle restiderna med tåg längs kusten halveras.

Därför har ett flertal kommuner från Örnsköldsvik i norr till Gävle i söder tillsammans med Region Västernorrland och Region Gävleborg tagit ett samlat grepp. Vi har bildat ett gemensamt bolag, Nya Ostkustbanan, för att driva på för ett dubbelspår.

Vi vill så snart som möjligt skapa snabba och effektiva järnvägstransporter, ända från Umeå och söderut till Stockholm.

Med ett dubbelspår skulle det kunna ta under fyra timmar att resa från Stockholms central till Östersund. Då skulle utländska turister lättare hitta norrut, med bara några bekväma timmar på tåget direkt från Arlanda. Och människor från södra Sverige skulle snabbt, smidigt och miljövänligt kunna resa norrut, över en helg eller kanske längre.

För turistnäringen är en framtidsbransch att satsa på. Den ger snabbt många arbetstillfällen, och goda chanser för unga och nyanlända att få in en första fot på arbetsmarknaden.

Vår vision om ett dubbelspår på Ostkustbanan kan uppfyllas redan 2030, men då är det bråttom. De avgörande besluten måste nämligen fattas redan våren 2018.

Ingela Bendrot

vd Nya Ostkustbanan

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons