Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: I projekt Mittstråket samverkar vi för bättre och snabbare kommunikationer

Annons

I projekt Mittstråket, Sveriges största regionalfondsprojekt, investerar vi hundratals miljoner i upprustning av tågstationer, i åtgärder för färre korsningar mellan väg och järnväg, i expresscykelvägar och i pendelparkeringar för att du som invånare ska få snabbare restider och ökad trafiksäkerhet, och för att våra företag ska kunna lasta mer gods på järnväg.

I Mittstråket, mellan Sundsvall och Trondheim, är vi tillsammans en halv miljon människor som bor i närhet till Mittbanan och E14. Vi har dessutom 54 000 universitetsstudenter fördelade i Trondheim, Östersund och Sundsvall och ett stort antal turister - bara Åre har cirka 400 000 varje år.

Med det sagt har vi en befolkningstäthet dubbelt så stor som genomsnittet i Sverige och Norge. Alla dessa människor reser dagligen i Mittstråket, allra oftast med bil. Det vill vi ändra på. Med projektets investeringar gör vi det mer attraktivt för alla som reser i Mittstråket att välja tåg, buss och cykel istället för bil.

Med snabbare och bättre kommunikationer kommer vi som bor i Mittstråket närmare varandra och arbetsmarknaden växer. Fler företag kan etableras och fler invånare kan få jobb, vilket ger oss mer skatteintäkter och ytterligare investeringar från offentliga aktörer i stråket. Dessutom kan företagen välja att transportera mer av sitt gods på järnväg i stället för på väg, vilket både är effektivare och bättre för miljön.

Frågan om vilka vägar och järnvägar som ska byggas och rustas upp är högaktuell i Sverige då regeringen till våren ska besluta om Nationell plan för transportsystemet åren 2018 - 2029. Företag, intresseorganisationer, kommuner, regioner och andra offentliga aktörer skriver nu, med sina vassaste pennor, argument om varför just deras investeringar ska prioriteras för hela Sveriges utveckling. Och alla har antagligen rätt. Bristerna och behoven för en omställning till ett hållbart fossilfritt transportsystem är enorma. Det gäller även Mittstråket.

Genom att slå ihop resurser från kommuner, regionala aktörer, nationella myndigheter och EU har vi skapat samverkansprojektet Mittstråket. Tillsammans har vi börjat omställningen genom att investera i mindre, men flera, åtgärder som ger stor effekt i stråket som helhet. Vi underlättar för vardagsresorna, från dörr till dörr, genom att planera, rusta upp och bygga väg, järnväg och expresscykelvägar. Vi gör det lättare, snabbare, miljövänligare och säkrare att ta sig till och från i Mittstråket med buss, tåg och cykel.  

Ingen ensam kan göra allt men tillsammans kan vi göra mycket. Projekt Mittstråket är ett resultat av gemensamma intressen och konstruktivt samarbete mellan kommuner, regioner och nationella myndigheter.

Styrgruppen projekt Mittstråket

Daniel Gustafsson, Länsstyrelsen Västernorrland

Catherine Kotake, Trafikverket

Erik Lövgren (S) Landstinget Västernorrland

Robert Uitto (S) Region Jämtland Härjedalen

Hans Forsberg (C) Sundsvalls kommun

Sten-Ove Danielsson (S) Ånge kommun

Anders Edvinsson (S) Östersunds kommun

Cristine Persson (C)  Krokoms kommun

 

Fakta:

I projekt Mittstråket samverkar kommunerna Åre, Krokom, Östersund, Bräcke, Ånge, Sundsvall samt Landstinget Västernorrland, Region Jämtland Härjedalen, Trafikverket och Länsstyrelsen Västernorrland. Budgeten är totalt 322 736 747 kronor, varav 47,6 procent är delfinansiering från Europeiska Regionala utvecklingsfonden. Projektet startade i oktober 2015 och pågår till april 2020.

Investeringar och åtgärder

· I Sundsvall på Västra station har vi under 2017 rustat upp stationen och ökat tillgängligheten för resenärerna. Under 2018-2019 byggs ett nytt uppställningsspår med plattform öster om stationen för att fler tåg ska kunna trafikera. Vi kommer också att förbättra förutsättningarna för resenären att välja tåget genom att bygga pendelparkering och anslutningar till gång- och cykelbanor. Resenärsinformationen ska också bli bättre.

· I Östersund bygger vi sedan 2016 expresscykelvägar, för att cyklister ska få en snabbare och säkrare väg – i vardagen och till jobbet. Expresscykelvägarna kommer att finnas på Trondheimsvägen, Brunflovägen och Krondikesvägen.

· På Ånge bangård har vi under 2017 höjt axellasten på flera spår till att klara de tyngsta tågen på 25 ton. Vi har också byggt ett anslutningsspår som halverar lasttiden för gods som ska vidare från Ånge. Bangården invigdes 8 december av Trafikverkets GD.

· På Mittbanan åtgärdar vi drygt 70st plankorsningar. Det ger kortare restid för tågen och ökad säkerhet för trafikanterna.  

· I Åre vid Undersåkers station har vi byggt en pendelparkering.

· Vi planerar för ett nytt stationsläge i Nälden, Krokoms kommun. 

· På Torpshammar station i Ånge kommun kommer vi 2018-2019 bygga ett uppställningsspår för tågen att mötas på och bygga en ny perrong med ökad tillgänglighet för resenären.

· I Åre kommun bygger vi om den olycksdrabbade sträckan på E14 mellan Sta och Rännbergsbacken 2018-2019.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons