Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: MP och S: Därför behövs det nya cykelvägar i Östersund

/

Annons

Trafikplaneringen i Östersund bygger på ett antal transportpolitiska mål. Oavsett om man kör bil, cyklar, går eller åker kollektivt ska man så enkelt som möjligt kunna ta sig fram till sin skola, arbetsplats, affär eller annan typ av service.

Ett säkert transportsystem för alla betyder att både bilister och oskyddade trafikanter oavsett ålder, kön eller eventuell funktionsnedsättning ska kunna färdas och vistas i trafiken. Visionen är att ingen ska mista livet i trafiken.

När alla partier i kommunfullmäktige 2014 antog den nya översiktsplanen kom man överens om att det är säkerheten och framkomligheten för de oskyddade trafikanterna som skulle prioriteras.

Därför byggs tre nya cykelvägar 2016–2018. Det sker med EU-finansiering i projektet Mittstråket som samtidigt ger stöd till ett antal infrastrukturprojekt i regionen.

Debatt: Sten Bredberg om expresscykelvägarna: En god tanke som blev ett fiasko (26 oktober)

Debatt: C och L: Därför bör vi göra halt med expresscykelvägarna (25 oktober)

Vad görs i praktiken? På Brunflovägen blir det säkrare och enklare att cykla från södra delen till centrum och ska vara ett bättre alternativ till den befintliga och smala cykelvägen längs Rådhusgatan.

Den mer trafikerade sträckan mellan Fagervallsgränd och Fagerbacken påverkas inte och ska även i fortsättning vara en lågfartssträcka för både bilar och cyklar.

På Trondheimsvägen är den huvudsakliga anledningen till avsmalningen att få ner hastigheten på biltrafiken för att skapa en bättre trafikmiljö nedanför de nya bostadsområdena på Tallbacken och Jägarvallen. Delar av gamla vägen används för en ny cykelförbindelse till Lugnvik och Brittsbo.

På Genvägen och Krondikesvägen är syftet att förbättra nuvarande cykelvägar utan att i någon större utsträckning påverka bilarnas framkomlighet. Däremot ska vägen anpassas för att motverka högre hastigheter än de tillåtna 40 kilometer i timmen.

Det finns rekommendationer för hur vägar ska vara utformade för att på ett säkert sätt kunna hantera trafiken. Vägarna planeras och utformas av våra trafik- och vägingenjörer ofta med hjälp från externa experter. Därför gör vi kontinuerliga mätningar och utvärderingar av trafiken i Östersund för att kunna anpassa det befintliga vägnätet.

Glädjande nog har antalet olyckor minskat kraftigt de senaste decennierna. Det är viktigt att vi kan transportera oss, men det är ännu viktigare att vi komma fram välbehållna. Några minuters tidsvinst kan aldrig vara värt den ökade risken som högre hastighet bland oskyddade trafikanter innebär.

Florian Stamm (MP)

ordförande miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Anders Edvinsson (S)

1:e vice ordförande kommunstyrelsen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons