Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Replik från Ostkustbanans vd: Dubbelspår längs kusten gynnar även inlandet

/
Debatt

Annons

Ett dubbelspår längst Norrlandskusten gynnar hela Sverige. En tydlig brist är sträckan mellan Gävle och Härnösand; ett 27 mil långt enkelspår som stryper trafiken. Genom att ersätta enkelspåret med ett dubbelspår halveras restiderna och kapaciteten fyrdubblas. Det får positiva effekter, inte minst för Jämtland.

Det var budskapet i en artikel som jag skrev i ÖP.

Debatt: Fler turister kan ta tåget till Jämtland med dubbelspår längs kusten (30 augusti)

Eva Hellstrand (C) pekar i stället på behovet av Norra stambanan.

Insändare: Vi behöver Norra stambanan! (1 september)

Jag ifrågasätter inte Norra stambanan, men måste samtidigt konstatera att den banan går igenom en väsentligt mer glesbefolkad del av Sverige än kustjärnvägen. Det innebär att underlaget för tät persontrafik inte är tillräckligt starkt.

I det stråk där dubbelspåret är tänk att dras bor över 500 000 innevånare, vilket skapar ett starkt underlag för tät tågtrafik.

Med ett dubbelspår kan olika typer av tåg samsas. Ett dubbelspår öppnar upp för en kraftigt utvidgad pendlingstrafik, men skapar även förutsättningar för helt nya direktlinjer. En sådan ny linje skulle kunna vara Stockholm–Östersund.

SJ har i olika sammanhang uttalat starkt stöd för dubbelspårsutbygganden. De menar att många av de 1,8 miljoner flygresor som görs från Sundsvall, Umeå och Östersund skulle ersättas med tåg den dagen då dubbelspåret står klart och restiderna halveras.

Dessutom innebär ett dubbelspår att tågtrafiken skulle bli mindre känslig för störningar och mer pålitlig.

Så min absoluta uppfattning är att Jämtland verkligen skulle bli en av många vinnare när restiderna mellan Stockholm–Östersund understiger fyra timmar.

Läs även: Debatt: Varför stöder regionföreträdare kustens kampanj för Ostkustbanan? (1 september)

Slutligen; jag arbetade som statssekreterare hos Catharina Elmsäter Svärd (M) och Centerpartiet var då mycket varma anhängare av ett dubbelspår längst med kusten. C betonade att ett dubbelspår var viktigt för att knyta samman norra och södra Sverige och skapa jobb och tillväxt i hela landet.

Alliansregeringen satsade flera miljarder på Nya Ostkustbanan under sin tid i regeringen; och det var också Annie Lööf som i april 2014 fick presentera dessa satsningar. Vad jag vet står C fortfarande kvar vid att detta är viktiga framtidsinvesteringar.

Ingela Bendrot

vd Nya Ostkustbanan

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons