Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Tänk på det här när du renoverar i sommar

/

Annons

Sommartider innebär renoveringstider. Enligt sajten VillaAktuellt uppger varannan tillfrågad att de har ett eller flera projekt i sommar. Därtill kommer ett stort antal bostadsrättsägare som renoverar sina lägenheter, bland annat inför försäljningssäsongen i september.

För många av små och medelstora företag är semesterveckornas renoveringar en betydelsefull inkomstkälla.

Du som renoverar din villa eller lägenhet blir också byggherre i förhållande till entreprenören. Därför har Sveriges Byggindustrier tagit fram en checklista. Syftet är att uppmuntra sund konkurrens och motverka svartarbete.

Du som renoverar med hjälp av en entreprenör bör tänka på följande:

• Kontrollera att företaget har F-skattsedel. Kontakta Skatteverket vid oklarheter.

• Be om referenser för liknande arbeten och ta reda på hur arbetena har utförts.

• Ibland förekommer frivillig eller obligatorisk behörighet/auktorisation för utförande av arbete enligt gällande branschregler. Undersök om den som ska utföra arbetet har sådan behörighet/auktorisation.

• Undersök om företaget är medlem i någon branschorganisation, exempelvis Sveriges Byggindustrier. Risken för konkurs är lägre för medlemsföretag än för företag som inte är medlemmar.

• För trygghets skull, kontrollera att den som befinner sig i ditt hem kan legitimera sig. ID06 är byggbranschens eget system för ID-kontroll, www.id06.se.

• Förskottsbetalning rekommenderas inte utan särskilda skäl, till exempel vid stora materialinköp.

Entreprenören som arbetar i någon annans hem ska i sin tur ta följande ansvar:

• Konsumenttjänstlagen kräver att arbetet utförs fackmässigt. Entreprenören ska med omsorg ta tillvara konsumentens intressen. Entreprenören måste informera konsumenten och avråda denne om ett visst arbete inte är till rimlig nytta för konsumenten. Som entreprenör måste man utgå från att konsumenten inte är fackman.

• Informera konsumenten om vilken personal som planeras utföra arbetet.

• Informera konsumenten löpande om arbetet och ekonomin i projektet.

• Entreprenören är ansvarig för arbetsmiljön i konsumententreprenader.

• Vid småhusentreprenader, tjänster som utförs vid uppförande eller tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus, är det inte tillåtet att begära förskottsbetalning. Vid övriga konsument-entreprenader kan parterna avtala om en betalningsplan på grund av särskilda skäl.

Sveriges Byggindustrier påminner båda parter om att noggrant gå igenom arbetets omfattning innan avtal tecknas. Klargör vilket arbete som ska, eller inte ska, utföras.

Kom överens om prissättning innan arbetet påbörjas. Gör upp om tiden för projektet.

De flesta hantverkare är ytterst professionella. Men om ett arbete försenas eller blir fel har kunden stora rättigheter att begära rättning. Därför är det extra viktigt för oss i branschen att bekämpa svartarbete.

Staffan Sjömark

chef Sveriges Byggindustrier Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons