Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Vägsalt ökar inte trafiksäkerheten

Annons

Det har förekommit uppgifter i debatten om att Trafikverkets beslut att utöka saltningen i Jämtlands län skulle ha sin grund i att öka trafiksäkerheten. Så är det inte.

Trafikverket har bestämt sig för att utöka saltningen genom ett beslut taget vid skrivborden i Borlänge, därför att vägar med en viss trafikintensitet nämligen ska saltas vintertid, oavsett om vägen är belägen i Skåne, Jämtland eller Lappland.

I detta fall har beslutet kommit till efter att några vägar i Jämtland klassats om och fått en högre dignitet.

I grunden tror Trafikverket att man också ska spara pengar på detta, eftersom effekten av saltning är mer långvarig än sandning, som enligt Trafikverkets uppfattning kan blåsa bort på vägar med hög trafikintensitet.

Fortfarande är dock mer än 90 procent av länets vägar inga klass 3-vägar och halkbehandlas på gammalt traditionellt sätt.

Väldigt många, inklusive mig och Motormännen, har under många år satt oss in rejält i frågan. Vi tycks också ha stöd av den övervägande andelen av yrkesbilister.

Vi som är emot den utökade saltningen i länet tänker inte i första hand på att bilarna rostar. Den främsta och omedelbara effekten är att mycket av bilarnas trafiksäkerhetssystem tar skada av saltningen, främst bromssystemen.

På lång sikt försämras även andra viktiga säkerhetsdetaljer genom att bilen rostar i högre grad.

Den största risken är dock att det på sikt förändrar bilisternas beteende från en anpassad körning för vinterväglag till att man kör som om det är sommarväglag. Man behöver inte åka långt söderut för att märka att det är en helt annan körstil hos bilisterna där vintertid. Seriekrockarna denna vinter är ett exempel på det.

Det är få av oss saltmotståndare som skäller på saltbilen. Det är en företagare som arbetar för Trafikverkets räkning som gör sitt jobb. Tyvärr har Trafikverket en övertro på saltets positiva egenskaper, samtidigt som man ser kortsiktiga ekonomiska vinster.

Numera finns det statistik på att man inte ökar trafiksäkerheten genom att införa saltning på vägar där man tidigare haft traditionell vinterväghållning. Men förmodligen finns det kortsiktiga ekonomiska vinster att hämta – möjligen är det enbart ett byråkratiskt beslut att är vägen klass 3, så ska den saltas.

Sten Bredberg

Motormännen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons