Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Visa att ni är villiga att ta steget mot ett fossilfritt resande

Annons

Med måndagens beslut i kommunfullmäktige om att införa ett klimatväxlingsprogram för de anställdas resor, sätter Östersunds kommun nu press på regeringen att infria sitt löfte om en återinförd nattågstrafik till Jämtland.

Klimatväxlingsprogrammet innebär att varje flygresa som en kommunanställd gör beläggs med en extra avgift på 400 kronor för inrikes resor som betalas till en klimatfond. Pengarna i fonden ska varje år användas till en stor klimatväxlingsåtgärd som konkret minskar klimatpåverkan.

Klimatväxlingen leder alltså till en dubbel klimateffekt. Meningen är att förvaltningarna i större utsträckning ska välja andra färdmedel än flyget och på så vis minska utsläppen av växthusgaser.

Det finns exempel från andra kommuner och regioner som visar på att flygresandet kan halveras om denna frivilliga klimatväxling utformas på ett ambitiöst sätt.

Avgörande för att den här konstruktionen ska fungera är att det finns alternativa sätt att resa. Nattåget är för många det smidigaste sättet att resa inrikes. Att färdas medan man sover är tidseffektivt och samhällsekonomiskt smart.

Klimatminister Isabella Lövin lovade i mars att den reguljära nattågstrafiken till Jämtland skulle återinföras och ett konkret besked väntas till hösten.

Det är då också viktigt att SJ gör det lättare att boka nattåg och på sikt måste också servicen och standarden på tågen öka för att vara ett modernt alternativ med flera mervärden jämfört med flyget. Det nu viktigt att man i hela regionen visar att hur viktig frågan är.

När den reguljära nattågstrafiken togs ur bruk i april förra året gjordes det med motiveringen att trafiken inte var lönsam. Genom att inrätta ett klimatväxlingsprogram på samma sätt som Region Jämtland Härjedalen, Åre kommun och Östersundshem redan gjort visar Östersunds kommun att tågresor kommer att prioriteras.

Det blir ett slags användargaranti från de drygt 5 000 kommunanställda. Många talar om vikten av att nattågen är kvar utan att åka så ofta själva. Kommunen går från nu från ord till handling innan alternativen är på banan. Tydligare kan man knappast vara.

Fossilfritt Sverige lanserade i slutet av maj en utmaning till landets företag, organisationer, kommuner och regioner att införa klimatväxlingsprogram för sina resor på samma sätt som Östersunds kommun nu gjort.

Hur programmet utformas och om pengarna som tas in används till egna klimatrelaterade projekt eller extern klimatkompensation som inköp av biobränsle till flyget eller bevarandet av regnskog står var och en fritt.

Utmaningen lanserades från Östersund och förhoppningen är att så många aktörer som möjligt i regionen ska ha skrivit på före konferensen Fossilfritt Jämtland som arrangeras 20 september.

Vi uppmanar därför alla regionens företag och kommuner att se över sina resor och möjligheter att minska sitt flygresande och anta utmaningen.

Vi kan då skicka en kraftfull signal till regeringen att Jämtland är villiga att ta steget mot ett fossilfritt resande om bara förutsättningarna ges.

Svante Axelsson

nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

AnnSofie Andersson (S)

kommunstyrelsens ordförande Östersund

Karin Thomasson (MP)

kommunalråd Östersund

Elisabet Öhrnell (V)

kommunalråd Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons