Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Våga tänk nytt kring ungdomar och utbildning

/
  • Då vi vet att det finns läsbegåvade och det finns praktiska människor bör förutsättningarna anpassas till de senare, menar Jan Danielsson i sitt debattinlägg.ARkivbild: SCanpix

De blir bara fler och fler och många är märkta för livet. Varför låter vi så många ungdomar lämna skolan utan att kunna läsa och skriva? Varför lämnas de vind för våg att själva ta hand om sitt vidare liv? Ett liv präglat av låg självkänsla och dåligt självförtroende.

Annons

En sådan framtid gör att man blir utestängd från arbete, bostad och ordnad ekonomi. I stället blir det ofta så att man söker sig till människor i lika situation där man är någon, där man törs visa sig utan att man ses som dum eller mindre vetande. Det kan lätt bli så att man hamnar i kriminalitet.

Härigenom saknas kvalifikation för vidare utbildningar.

För att ge dessa personer de bästa förutsättningarna för att komma in på arbetsmarknaden eller komma tillbaka i arbetslivet, behövs åtgärder av annan art än de gängse utbildningsalternativen som står till buds.

Kan vi ta tillvara dessa ”förmågor” på ett annat sätt som väcker deras intresse och återger dem självkänsla tror vi att vi kan vända på en olycklig trend.

Skillnaden mellan vår antagning till utbildning och de kommunala/statliga antagningarna till vidareutbildning skall vara i värderingen av behörig sökande. Intagningen ska inte baseras på betyg, snarare på intresse, handlag och eventuell erfarenhet.

Ingen betygssättning skall förekomma, endast intyg och omnämnande på genomförd utbildning skall utfärdas.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons