Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Viktigt att nya drivmedel tas fram

+
Läs senare
/
Debatt

Motormännen anser det viktigt att bilisterna även i framtiden har tillgång till fungerande drivmedel till rimliga kostnader. Vi håller med alla om att dessa drivmedel helst bör ha ingen eller obetydlig påverkan på vår miljö.

För att nå detta är det viktigt att politikerna inte låser sig till vissa lösningar utan sätter upp tydliga mål för att innovatörer och andra ska finna (kanske i dag helt okända) tekniska lösningar på koldioxidutsläppen.

En framkomlig väg kan vara framställning av metanol ur skogsråvara. Det skulle kunna innebära stora satsningar i Jämtland, där vi har gott om denna råvara.

I dag pågår ett teknikprojekt inom ramen för Värmlandsmetanol AB, som leds av den kände miljöprofilen Björn Gillberg.

Han vänder sig mot regeringens vårproposition om biodrivmedel och skriver: "Regeringens vårproposition antagen 20 juni, är beträffande biodrivmedel ensidigt inriktad på jordbruksbaserade drivmedel. Ett kvotpliktsystem införs från och med 1 maj 2014 för att tvinga fram inblandning av 10 volymprocent etanol respektive 7 volymprocent växtbaserade oljor i bensin respektive diesel. Kvotpliktsystemet är med andra ord ej teknikneutralt och direkt diskriminerande, eftersom det utestänger alla andra biodrivmedel, till exempel skogsbaserad metanol. Kvotpliktsystemet som sådant är givetvis acceptabelt, förutsatt att det endast föreskriver inblandning av biodrivmedel utan att utpeka vissa drivmedel."

Detta är ytterst märkligt när samtidigt EU-kommissionen (17 oktober) kommit fram till att satsningarna på etanol måste begränsas för att ge möjlighet till andra alternativ att komma fram.

Det har dessutom framkommit i regeringens nyligen framlagda budgetproposition att det föreslås koldioxidskatt på biodrivmedel som låginblandas i bensin och diesel över 5 procent.

Man ska helt enkelt beskatta all låginblandning över 5 procent med samma koldioxidskatt som gäller för bensin och diesel. Det kan väl närmast jämföras med att läsk, som används som groggvirke, ska beskattas som starksprit.

Det verkar som att regeringens åtgärder än en gång står i motsats till Motormännens ställningstagande om framtida drivmedel för att både klara klimatmålen och tillgodose marknadens behov.

Sten Bredberg
Motormännen

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Detta är en annons