Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Motormännen: Ibland måste man salta vägarna

/

Annons

Alla är vi princip emot saltning av vägar – idealet är vita torra kalla vintervägar.

Men med hänsyn taget till det ändrade klimatet och kostnader för åkerier, länstrafik, näringsidkare, turister, räddningstjänst och utländska långtradare så krävs saltning av större vägar vid speciella tillfällen, till exempel höstens svarthalka och vid underkylt regn.

Om Trafikverkets entreprenörer inte saltar uppstår olägenheter som svårighet med framkomlighet och även stopp för långtradare och busstrafik som tillsammans överstiger nackdelar och kostnader för privata bilägare.

Detta framkom vid ett bra möte 17 maj med Trafikverket, Motormännen i Jämtland, FMK, representanter för polis, taxi, åkerier och länstrafiken.

Det framkom även att vi i en framtid får räkna med att E14 saltas från Sundsvall till Staa (väster om Duved) och E45 från norr till söder genom hela länet.

Förhoppningsvis kommer det finnas möjligheter till rostskyddsbehandling i länet, vilket nu saknas, men det är en fråga som hänvisas till privata aktörer.

Motormännen ser fram mot att Trafikverket i samarbete med entreprenörerna verkar för att använda så lite salt som möjligt utan att ge avkall på bra väghållning.

Per-Arne Berglin

ordförande Motormännens lokalklubb Östersund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons