Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt få kontakt med vården

Annons

I korthet: Började ringa 9.55 till Brunflo Hälsocentral. Kom efter 7 försök fram till telefonkön (innan var det överbelastat) klockan 11.05 som nummer 14.

Klockan 12.12 svarade en sjuksköterska, 12.15 bröts samtalet av okänd anledning. När jag ringde upp igen så tog det två minuter innan en telefonsvarare undrade om jag ville bli uppringd och behålla min plats i kön. Var fanns det alternativet första timmen?

Kritiken ska inte riktas mot de få budbärarna (sjukvårdspersonalen) som svarar i telefon, utan högre upp i hierarkin där de ansvariga ska ha kännedom om missförhållanden. Valåret 2014 hörde jag många insiktsfulla ord om förbättringar.

Jag vill med det här inlägget starta ett uppror mot vårdsituationen i Jämtland, både på kort och lång sikt.

Att samma dag inte få kontakt på flera timmar ena gången, och strax efter bara två minuter när man som sjuk ringer och söker samma vårdpersonal, tycker inte jag är acceptabelt.

Jag hör hela tiden att det är kunden som styr i vårt utbudssamhälle, och i det här fallet är jag kunden.

Jag skulle vilja att någon med beslutsbefogenhet kommenterar det här. Vid varje förändring ska förbättringar ha skett, men det tror jag inte märkts av oss vårdbehövande.

Tack för ordet.

Ulf B

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons