Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyr och långsam beredning av serveringstillstånd

Varför ska krögare i Jämtlands län betala avgifter upp emot 13 000 kronor och stå ut med en väntetid som överskrider rimlig tid?

Annons

Näringslivets regelnämnd, NNR har granskat regeltillämpningen i svenska kommuner. i granskningen har NNR tagit fram en exempelrestaurang som sökt serveringstillstånd av alkohol fram till 02.00. Deras rapport är ingen vacker läsning för flera jämtländska kommuner.

Endast två kommuner har en acceptabel handläggningstid när serveringstillstånd ska beredas: I Åre och Härjedalen får en krögare endast vänta i tre veckor. I resten av länet går det desto långsammare. I Östersunds kommun har man länge haft höga ambitioner att lyfta det lokala företagsklimatet men där måste en krögare vänta dubbelt så länge som i Åre eller Härjedalen.

Bosse Svensson, gruppledare (C) bedömer att de långa väntetiderna är på väg att förändras: – Jag är övertygad om att både rutiner och policy för serveringstillstånd kommer att ses över i Östersunds kommun. De politiska partierna har redan fört underhandsdiskussioner om att så ska ske och jag förutsätter att det kommer att bli så.I övriga kommuner är det en väntetid på mellan åtta till nio veckor förutom Krokom som sticker ut med den absolut längsta handläggningstiden, tio veckor. Det är helt oacceptabelt. Att förkorta handläggningstiderna är en fråga som Krokoms kommun måste sätta upp på dagordningen.

I Krokoms kommun är det dessutom oacceptabelt dyrt, 12 000 kronor. I samma klass rör sig Härjedalen (12 000 kronor) och sämst i klassen är Östersund där handläggningen kostar 13 500 kronor. Det kan jämföras med Ragunda där det endast kostar 4200 kronor eller Berg 6884 kronor. I Åre tar man ut en avgift på 9000 kronor.

Tre veckors väntetid har man i Åre och Härjedalen. Det är en handläggningstid övriga kommuner bör eftersträva. Men vad motiverar höga avgifter i de flesta av kommunerna i Jämtlands län? Kommunerna borde eftersträva att sänka sina avgifter i nivå med Ragunda och Berg, under 7000 kronor. Ifall kommunerna inte kan motivera nivån på sin avgift utifrån hur lång handläggningstiden är, då handlar det om en dold skatt som tas ut på länets krögare. För förtroendet mellan krögare och kommun är det viktigt att avgiftens konstruktion är transparent. Exempelvis motiverar besök en högre avgift, eller om man tidigare åkt på anmärkningar tidigare vilket kräver strängare kontroller.

Vad flera kommuner har gemensamt är att man utlovar en servicegaranti, det vill säga en maximal väntetid gentemot företaget hur lång tid handläggningen ska ta. Men ingen av de jämtländska kommunerna utlovar en kompensation ifall man inte lyckas hålla garantin. Vad är då garantin värt? Ett sätt att effektivisera och skärpa till den kommunala verksamheten är att lämna tillbaka hela avgiften ifall man inte lyckas handlägga ärendet inom den utlovade tiden. Ifall förseningen blir betydande bör 125 procent av avgiften kompenseras.

I dag är det endast fem kommuner i hela Sverige som utlovar kompensation ifall man inte lyckas hålla den egna servicegarantin. Dessa är: Karlstad, Hammarö, Ronneby, Sundsvall och Örnsköldsvik. Ett klent besked till landets företagare, men ett område där det ännu finns utrymme för jämtländska kommuner att utmärka sig. Särskilt om man vill fortsätta bygga sitt varumärke som en region med attraktiv och välmående besöksnäring, mat och upplevelser.

Annons
Annons
Annons