Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Erik Vikström: Det är inte lätt att vara en miljövänlig konsument

Annons

Tillverkning av elbilsbatterier bidrar till stor klimatpåverkan.

Att köpa en ny bil är för de flesta en stor investering, som man så gärna vill ska bli rätt. Det är många faktorer att ta hänsyn till: vad den kostar, om den är säker, hur mycket bränsle den drar, hur stort bagageutrymme den har. Listan kan göras lång. Dessutom vill allt fler ha en miljövänlig bil. De utsläpp som vi skapar genom vårt bilåkande är en av de stora miljöbovarna, och en miljömedveten konsument vill gärna kunna köpa en bil som belastar klimatet så lite som möjligt.

Men vad som egentligen är ett miljövänligt val kan framstå som oklart för den som har följt sommarens rapporter om olika biltypers miljöpåverkan. Det har varit förvirrande, och för en miljömedveten konsument ganska dyster, läsning.

Först kom i slutet av maj en rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet som visade på stor klimatpåverkan vid tillverkningen av elbilsbatterier. Tillverkningen av ett normalstort batteri ger enligt rapporten koldioxidutsläpp motsvarande att köra ca 5 000 mil med en snål dieselbil.

Men om dieselbilen framstod som relativt miljövänlig i det sammanhanget, kom några veckor senare en nedslående rapport från Naturvårdsverket. Myndighetens genomgång visade att dieselbilar släpper ut betydligt mer kväveoxider än vad som tidigare varit känt.

Dieselbilen har gått från lovande miljöalternativ till miljöbov, elbilar går inte att köra utan batterier som tillverkas med stor miljöpåverkan. Och som om det inte vore nog visade Volkswagen-skandalen att det inte alltid går att lita på de utsläppssiffror som bilföretagen anger. Den tyska biljätten avslöjades med att ha manipulerat utsläppstester, och nyligen väcktes misstankar om att Mercedes gjort samma sak.

Nej, det är sannerligen inte enkelt att vara en miljömedveten bilköpare. Risken är att det känns hopplöst och som att det inte är mödan värt att försöka välja rätt. Det är en känsla som vi inte får låta få fäste.

Att nya forskningsrapporter visar på tidigare okända problem med de bilar som lanserats som bra för miljön är så klart frustrerande, men på lång sikt är det bra. Utvecklingen går hela tiden framåt och genom att identifiera problemen kan också nya lösningar sökas.

Den som ska köpa bil får allt bättre alternativ att välja mellan ur miljösynpunkt och det finns alla skäl att vara positiv inför framtiden. Inte minst den ökande produktionen av elbilar och ansträngningarna att framställa batterier med mindre miljöpåverkan inger hopp. Men vi är inte där än.

Sannolikt kommer det vara krångligt att göra ett miljömedvetet bilköp ett tag framöver. Men det betyder inte att vi inte ska försöka. Och i ett land med höga miljöambitioner har också styrande politiker ett ansvar för att i största möjliga utsträckning ge konsumenter tillräckligt underlag för att fatta väl avvägda beslut. Subventioner och skatter är ett sätt att styra våra val, men det mest grundläggande är att den som vill välja miljövänligt enkelt kan hitta information om vad vi idag vet om de olika alternativens miljöpåverkan.

Därtill måste konsumenter i större utsträckning än idag kunna förlita sig på att vad som sägs om en bils egenskaper stämmer. För att det inte ska råda tvivel om att de utsläppsvärden som anges är riktiga är det viktigt att fortsätta granskningen av biltillverkarna och att se till att de som fuskar avslöjas.

Även om mängden forskningsrapporter och olika bud kan förvirra i stunden, går utvecklingen åt rätt håll. Och om miljömedvetna konsumenter fortsätter att välja så miljövänligt som möjligt och därigenom sätter press på biltillverkarna kommer utvecklingen att fortsätta åt rätt håll. Det kommer att bli lättare att välja rätt.

@�

Annons
Annons
Annons