Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Infrastrukturministerns egen stab missade hemläxan

Infrastrukturministern läxade nyligen upp svenska folket för att de borde betala mer för sitt resande, det gällde tydligen inte de egna tjänstemännen.

Annons

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) gjorde nyligen ett uttalande om att bensinen i Sverige är för billig och att den borde bli ännu dyrare än vad den redan är för att kompensera för dess miljöpåverkan.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) under en pressträff på Rosenbad.

Vi vet att transporter utgör en större del av våra utsläpp i Sverige tack vare att vår elproduktion och vår industri är så effektiv, inte för att transporter släpper ut mer här än i andra länder, utan just bara att deras andel blir stor jämfört med övriga samhället. Sverige är ett avlångt land med stora avstånd. Det gör bilen ytterst nödvändig i glesbygd för att kunna sköta vardagslivet. Köra till skolan och mataffären, skjutsa till träningar och jobb. Det är ingenting de som bor utanför storstäder behöver informeras om givetvis, men verkar fortfarande vara något av en överraskning för många politiker. Annars hade ju rimligen inte ministern gjort det uttalande hon gjorde. Sverige har redan en av världens absolut högsta skatter på bensin. Vi är medvetna om de utsläpp som bensindrivna bilar orsakar och vi har tagit höjd för detta med höga avgifter.

Hela frågan om huruvida vår infrastrukturminister verkligen ska stå och säga till svenska folket att de borde betala ännu mer för att kunna transportera sig hade kanske varit lättare att smälta om det inte varit för affären med hennes egen statssekreterare Erik Bromander som kort därpå avslöjades ha helt egna tankar kring detta med transport och betala för sig. Bromander avslöjades med att vid upprepade tillfällen ha gjort dyra resor i bussines class, och att ha stannat kvar längre på destinationer än vad uppdraget krävde och låtit skattebetalare stå för notan. Igår onsdag meddelade regeringen att Bromander fått avgå på grund av detta.

Vi kan använda exakt samma logik på Bromanders resor som på nödvändigheten av transporter. Ja, det är nödvändigt för högt uppsatta tjänstemän i en regering och resa mycket och det kan absolut var motiverat med dyrare biljetter. Det finns en avvägning av den miljöpåverkan man orsakar och de vinster som resan kan ge. Det som är skillnaden här var att en minister står och läxar upp svenska folket och säger åt dem att deras avvägning är fel. De förtjänar inte att kunna göra sina resor i sin vardag, de ska betala ännu mer än de redan gör.

Hennes egen tjänsteman däremot, hans resor var tydligen motiverade och värda sitt pris. Det säger något om vilka värderingar som finns hos infrastrukturministerns stab och hur de prioriterat mellan folkets och egna plikter.

Annons
Annons
Annons