Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oksanen: Det behövs också kreativitet för att rädda Jämtlands nattåg

Ledare

Det finns få resesätt som är omgiven med så mycket romantisk mystik som nattåget. Genom Agatha Christies Döden på Orientexpressen lever bilden av det lyxiga livet på nattåget som far mot fjärran kvar i våra dagar.

Annons

Foto: Capri Norrman / SJ, Bildtext: Att färdas genom Jämtland  nattetid är ingen självklarhet i framtiden. Kan statliga medel tillsammans med konceptförnyelse bli räddningen?

Själv minns jag nattågsresorna i ungdomen på 90-talet på tågluffen. Nattåg från Stockholm, vakna i Tyskland.

Eller den gången det blev en lång natt i en sittplatskupé mellan Budapest och Berlin, med bland annat en flykting från det sammanfallande Jugoslavien som hoppades på att ta sig till sin släkting i Tyskland.

Tåg är möten, äventyr och ett sätt att resa. Allt på samma gång. Men på många ställen är nattågens tid förbi. Konkurrensen från lågprisflyg, bussar och snabbtåg har gjort sitt. Samtidigt har nattågskonceptet inte vårdats. Därför har nattågslinje efter linje i Europa avvecklats. Det har blivit för dyrt, för krångligt och inte snabbt nog för den moderne resenären.

Resenärer röstar med fötterna, resandet har sjunkit kraftigt och med det har det blivit svårt att få trafiken att bära sig. I Sverige har olika operatörer i olika perioder skapat osäkerhet och bristande kontinuitet. SJ har dragit in året runt-resandet från Jämtland med hänvisning till ekonomin. Kvar blev bara ”turistsäsongstrafiken”.

Beslutet var ett tufft slag mot hela regionens näringsliv och turism efter att SJ under en period misshandlat trafiken.

Den onda cirkeln har varit påtaglig. Själv har jag märkt av den bristande standarden, som jag som modern och bekväm resenär bara förväntar mig ska fungera, alltför många gånger.

Sovkupévagnarna är inte direkt kända för sitt utrymme.

På de sju nattågsresor i sovkupé jag gjort de fem senaste åren har en toalett i vagnen varit avstängd två gånger, en gång har det saknats dricksvatten i kupén, en gång har ventilationen inte fungerat, en gång for elskåpet i toaletten ut under färden och en gång kom tåget inte fram till slutdestination. Det blev buss sista timmarna på skumpig grusväg (vägarbeten så klart!) med åksjukt barn.

Inga drömresor med romantisk mystik alltså.

Samtidigt har nattåget en stor betydelse för besöksnäringen. Det är också det klimatsmarta alternativet till flyget. Till hösten väntas den nya infrastrukturministern Tomas Eneroth och regeringen komma med långsiktiga besked om framtiden för nattågstrafiken.

Det handlar både om Jämtlandstrafiken till Östersund och Åre samt om Luleå, Narvik som går längs kusten upp. Nattågens lokala roll som gör att man kan resa mellan grannstäder som nattsuddande hattrullare eller galejbesökare ska heller inte underskattas.

Men de renoverade sovvagnar som SJ nu vågat beställa i väntan på att det kommer en riktad upphandling kommer inte att räcka.

Dagens bistrovagnar är för tråkiga och slitna. De borde vara tågens pulserande mitt i stället för en trängselzon.

Ska nattågen spela en roll för 2020-talets resande behöver definitionen av vad nattåget är för upplevelse definieras om, och den måste tilltala bredare målgrupper än idag.

Dagens bistrovagnar är för tråkiga och slitna. De borde vara tågens pulserande mitt i stället för en trängselzon. Det kan inte heller vara den enda spelplatsen ombord. Nattåget skulle behöva en lounge - precis som stationerna i Stockholm och Göteborg har det.

En plats till för möten, avslappning, läsning och förfriskningar. Och om man dessutom lade till ett mötesrum att hyra skulle organisationer och företag kunna utnyttja resan bättre. Tänk dessutom att loungen var en inglasad vagn med panoramaupplevelse. Då skulle den internationella attraktiviteten öka för en unik upplevelse i Midnattssol och vildmark. Tågen skulle hamna på världskartan bland exklusiva tågupplevelser.

En lounge skulle också kunna vara brandad och utformad i samarbete med med regionala intressen som Åre Destination eller Swedish Lapland där andra partners kan vara stora arbetsgivare som universiteten som vill utnyttja konferensrum för resor.

Varför inte kopiera den så framgångsrika glassbaren på Siljas Helsingforsbåtar till barnlandsvagnen.

Om loungen finns i ena ändan av tåget borde en modern barn/ungdomsvagn finnas i andra ändan. En vagn med såväl tv-spel och saccosäckar för äldre barn som lek och kryp för de minsta. Och varför inte kopiera den så framgångsrika glassbaren på Siljas Helsingforsbåtar till barnlandsvagnen.

Ska Nattågen bli framgångsrika måste de vara tillgängliga, ha modernare vagnar, gå i tid varje dag med avgångar som passar resenärerna och med en konkurrenskraftig prissättning.

Men det är basen. Sedan behövs själen.

Själva konceptet resa och upplevelse behöver förflyttas. Har SJ kreativitet och affärssinne och finns det regionala partners som ser möjligheter?

Ett hållbart och sammanhållet Sverige mår bra av fungerande nattågstrafik.

Dessutom skulle det vara roligare att åka tåg med den romantiska mystiken tillbaka.

Annons
Annons
Annons